Rembooster vervangen, blijkt niet zo moeilijk.
29/08
2010Rembooster vervangen, blijkt niet zo moeilijk.
Soms heb je dat, dat je niet echt uitkijkt om aan iets te beginnen.
Meestal is dat met het opruimen van de zolder, de schuur of je auto stofzuigen, maar goed, rembooster vervangen was er ook zo een, bij mij dan.
Ik ben net terug van een twee weken Vogezen en merkte onderweg al dat er iets niet jofel was met het rempedaal, of althans de remdruk.
Nu wist ik dat er een sluitring lek zou zijn, maar aangezien dat al een paar manden zo was, stond dat (sorry GeeJee) op de planning voor na de vakantie.
De auto remde immers nog goed vlak voor vertrek, geen reden tot zorgen.
Echter, rijdend in de Vogezen, of eigenlijk van de camping naar de winkel, bergaf, heb ik de rem toch vrij vaak nodig en bleek dat deze met de eerste rempoging inderdaad prima werkte, maar bij kort erna met de voet weer op de rem, duidelijk moeite had om de gevraagde remdruk te leveren.
Dat werd met drie vier en vijf keer remmen, nog erger.
Op een gegeven moment, reed ik een weggetje in, waarbij ik blijkbaar ongemerkt al een paar keer op de rem had gestaan en blijkbaar vacuum miste om te kunnen remmen. Met handrem, voetrem en automaat in 1 kon ik toch nog stoppen, maar daar was ik toch nog wel even lichtelijk van geschrokken, zal ik maar zeggen.
Overigens werkte daarna alles weer naar wens, en heb ik eigenlijk geen rare geluiden of vreemde remverschijnselen meer gehad, tot weer terug in Nederland, waar de automaat in D de auto vrolijk voortduwde, terwijl mijn voet op de rem stond. (na een keer of 6 pompen dan, want bij de eerste twee keer remde hij nog wel prima, maar een lekker veilig gevoel hou je er niet aan over.
Enfin, vandaag bij Bouke een andere booster opgehaald en tussen de buien door, vervangen.
Wat een wereld van verschil.
Hij remt weer zoals het hoort, loopt mooier stationair en sist niet meer als ik de rem ingetrapt houdt.
Tijdens verwijderen van dat ding, heb ik de buis van de intercooler er ook maar even afgehaald, omdat dat meer ruimte gaf en daar zat dus de omloopleiding van de CIS-klep aan vast. Deze haalde ik los met de klem en trok hem van de nippel, waarbij ik ineens twee stukken slang had.
Een helft van de breuk zat onder de olie, de andere helft was kurkdroog. Die was dus al lek en gescheurd, voor ongeveer de helft en dat verklaard mogelijk gelijk het stoteren, hikken, bokken en afslaan bij kilometerpaaltje 102.1 op de A26/E25 in Belgie (en de eigenaar Estate met kenteken JR-NH-nogwat wordt hartelijk bedankt voor het doorrijden....;-))
(Ja, ik heb ze de auto uit gejaagd en we hebben dik anderhalf uur in de stromende regen langs de A26 vieze geluiden zitten maken...;-))
Enfin, twee stukken slang dus.
Gelukkig kon in het langste stuk slang wat er nog aan zat hergebruiken en bestel ik maandag wel een nieuwe bij de dealer.
Hieruit blijkt maar weer eens, dat de CIS-klep inderdaad enkel iets van doen heeft met stationairloop, maar met een lekke slang erheen, ook bij normale motorloop rare dingen gebeuren, wat op zich weer niet zo vreemd is.
Ohja, die rembooster.
De twee moertjes eraf aan de motorzijde, de vier moertjes binnen, eraf, de borgclip los van het pedaal dingie, de pin eruit en los was ie.
Helaas heb ik LPI en zit dat wéér in de weg, ditmaal het verdeelstuk, dus moest dat los om de trommel eruit te trekken.
De vervanger erin, even mikken om de U weer over het pedaal te krijgen, de handel monteren en straten maar weer.
Voorzichtig een beetje geremd, druk liep voelbaar op en bij een tesritje blijkt de hele zooi weer lekker sis-vrij te zitten.
Niks aftappen, remolie eruit of zo, maar met betrekkelijk schone handen de klus geklaard.
Uiteraard wel het schutbord gepoetst, want daar kon ik mooi bij toen dat koekblik weg was.
Enfin, hij kan er hoop ik, weer tegen.
Op naar de volgende verrassing.