Oliedruk?? Vreemd probleem... (PS: geen Volvo....)
Oliedruk?? Vreemd probleem... (PS: geen Volvo....)
heren,
Geen Volvo vraag, het betreft een technische motoraangelegenheid van mijn 1964-er Renault landbouwtrekker. Edoch ik hoop met deze posting niet van het forum te worden verwijderd. Ik zit wel met een vervelend probleem.
Wat is er aan de hand? Een aantal weken geleden een lange rit van 65km gemaakt met mijn oude trekker terug van een treffen in Lontzen (B). Op gegeven moment hield de motor na lang flink vol gas te hebben gereden (2700tpm) bij elke heuvel helemaal in en ging de oliedruk die normaal tussen 2 en 3 bar ligt omhoog naar 4 bar. Met een kloppend hart meteen gas trerug nemen want ik dacht dat de motor naar de haaien was en de boel was even later weer in orde. Onderweg nog een keer stil gestaan met hetzelfde euvel. De motor viel behoorlijk weg bij heuvel op... Koelwaterpijl gecontroleerd maar er was hiermee niks aan de hand. Dus met wat minder gas (2200tpm) verder gereden en alles bleef normaal, ook met heuvel op. Da's vreemd.
Vandaag een sjofel opgehaald bij een kennis 10km verderop, zo'n schuif die je achter aan de trekker hangt. Ben net terug van de rit in de regen maar onderweg weer hetzelfde probleem: een heuvel op, motor zakt weg en oliedruk stijgt boven de 4 bar. Als de druk weer normaal is pakt de motor weer op.
Wat kan dat zijn?? Verstopte oliezeef of zo? Ik heb geen idee en ik heb er een vervelend gevoel bij. Lijkt eerder of er iets mis is met de olietoevoer of zo, bij heuvel op? Het oliepijl is in orde. Ik zal in ieder geval eens de carterpan losnemen om te kijken of de zeef niet verstopt is of dat er zich dikke drap in de pan bevindt? Wie weet het of heeft een suggestie??? Ik baal er enorm van temeer daar er geen onderdelen meer te verkrijgen zijn van deze trekker en ik wil hem nog lang gebruiken en heel houden.... Ik heb voor het seizoen dit jaar de olie en het filter vervangen. PS: de oliedruk wordt gemeten direct op het oliefilter. Ik heb eens in het verleden ergens gelezen dat er een bijpassklep op een oliefilter zit die open gaat als de druk te hoog wordt of zoiets. Zou er iets mis met het filter zijn? Dat deze gewoon om een rare reden dicht raakt en de olietoevoer naar het blok blokeert??? Ik snap er niks van maar het terugvallen van de motor bij zo'n oud stuk techniek geeft bij mij een akelige gedachte. Het doet zich voor na de lange rit met vol gas gereden te hebben.
Groeten,
Robert