vervangen distributie/kop/ontsteking 940
vervangen distributie/kop/ontsteking 940
Enige tijd geleden mijzelf en mijn 940 voorgesteld in de kletshoek. Mijn blauwe Volvootje heeft zo'n 5 ton op de teller, en wat aandacht nodig na aanschaf. Wat is op korte termijn noodzakelijk voor veilig vervoer? Kanttekening: ik ben best wel handig, maar geen kenner of autotechnicus. Alle tips zijn dus welkom, bij voorbaat hartelijk dank! Sleutelen doe ik het liefst zelf, gewoon op straat of ik huur een sleutelplek bij de doe-het-zelf garage.
Uitlaat: midden en einddemper lek. Via via een goede gebruikte gevonden en mooi recht en lekdicht gemonteerd
Distributie: zit er minstens 100.000 km op dus vervangen
Onsteking: gescheurde rubber mantels verraden dat dit wel eens de originele kabelset kan zijn, samen met bougies en verdelerkap/rotor vervangen
Cilinderkop: hmmm... ik ben verwend met mijn vorige volvo waarvan de kleppen niet gesteld hoefden te worden. Nu dus aan de beurt. De speling was op alle uitlaatkleppen 0, en een enorm getik. Samen met slecht starten/lopen en het opbouwen van druk in het koelsysteem maakte het noodzakelijk de kop er af te halen.
Oei:
Fijne klep.. Naast dat de kop uitgesteld was en niet vlak was de nokkenas beschadigd door de te dunne plaatjes. Op zoek naar een andere kop, en via via een mooie vlakke turbokop met plaatjes die dik genoeg (tussen de 395 en 409) gevonden:
Bij het demonteren van de onderplaat zag ik druppels koelvloeistof onder aan de radiateur hangen. Rot dus.. Een andere besteld. Bij aankomst blijkt dat er op de nieuwe een extra opening zit die er bij de oude niet zat. Wie weet waar het voor is mag het zeggen, ik heb de oude er maar weer opgezet om te kunnen testen. Hier een plaatje van de wonderbaarlijke opening in de nieuwe radiateur (het gat tussen het dunne en het dikke pijpje) :
Dat met de radiateur komt vast wel goed, ik heb de leverancier gemaild. Geduld..
Vanavond het grote moment.. starten Een paar slagen van de startmotor, en ja hoor. Hij doet 't!! Best wel trots op mijzelf aanschouw ik wat er onder de motorkap gaande is. De motor loopt wat hoog stationair, maar dat kan omdat hij nog koud is. Geen gekke lekkages, rustig wat koelvloeistof bijvullen en de motor komt op temperatuur. (ook wat rook uit het gebied van de uitlaat, verbrande olie/ WD 40..)
In eerste instantie op benzine gestart, nu overschakelen op gas. Ook dat gaat goed! Een zorgwekkend punt: de nokkenaspoelie loopt niet mooi, er zit een slingering in. Niet veel, maar hij hoort niet te slingeren. Waarschijnlijk heb ik in mijn overmoedigheid de poelie of het rubber wat er achter schijnt te zitten gesloopt. Ik heb het forum aardig afgespeurt, maar nergens kunnen vinden hoe dit rubber gemonteerd zit en of ik dit kan vervangen.. Ik heb ook VADIS, maar daarvoor ben ik te onervaren om er mee overweg te kunnen. Wie kan mij hier mee verder helpen?? Mijn eigen vermoeden is om de poelie en de distibutieriem er weer af te halen om vervolgens het nokkenastandwiel waar de distributieriem overheen loopt er af te halen. Hopelijk/vermoedelijk zit daar het rubber?
Nog een plaatje van de half ontleedde motor:
Oh ja.. Aan het schutbord hangen twee massakabels (Links middenin op bovenstaande foto zichtbaar) Deze hingen los, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.. Wie weet waar ze vasthoren te zitten?