Vakantietrip: (extreem) koelvoeistof verbruik? / (extreme) druk in koelsysteem?
Vakantietrip: (extreem) koelvoeistof verbruik? / (extreme) druk in koelsysteem?
Hallo Volvisti,
Vanavond zijn wij terug gekomen van een leuke vakantietocht in Frankrijk.
We hebben 2 weekjes in de Midi-Pyreneen op een berg/heuvel-top vertoeft in een huisje.
Een erg leuke vakantie weer!
Maaaarr..
Mijn 16V had wel een hoog koelvloeistof verbruik [misschien is dit zelfs wel een understatement?]
Om de +-200KM was het vaatje leeg en kon ik weer bijvullen.
Gelukkig waren we met 3 wagens, en allemaal voorbereid, dus koelvloeistof hadden we zat bij ons.
Temperatuur is altijd stabiel gebleven, perfect in het midden, en de olie temp onder de 100 graden.[zoals altijd]
Dit was op de heen reis, tijdens de vakantie, en de terugreis.
Maar nog bizarrer is, bij rustpauzes, motor is gewoon normaal heet, zodra ik hem uitzette was het 'ploep' en gutste er 2-3 of meer liters via de dop van het koelvloeistofvaatje het systeem uit.
Een enorme plas onder de wagen, dat aan alle kanten onder de wagen vandaan liep.
En een hoop geschuim/geborrel en gepruttel vanuit het vaatje.
Helaas ging mijn mobiel aka camera ook nog eens stuk, en kan dus helaas geen foto's showen.
Tijdje laten afkoelen, en er gingen weer een paar liters koelvoeistof bij.
Wagen rijd voordrest voortreffelijk, trekt goed, en gaat met gemak heuvelop en af.
Wel is het zo, dat stationair niet extreem 'stabiel' is, hij loopt wel goed stationair, en slaat niet gauw af, maar als ie stationair loopt, 'pruttelt' ie wat, je voelt het ook trillen in de wagen dan.
Het blokje schud dan ook wat heen en weer in de rubbers.
Ik hoop niet op een koppakking...
Olie is gewoon perfect, geen 'mayonaise' of iets dergelijk.
Ook bijna geen drup olie verbruikt.
Iemand een idee?
Wagen heeft 3000 KM's gemaakt in 2 weekjes tijd.
Groeten,
Gerben