Zelf nieuwe bodemdelen erin lassen!
13/07
2010Zelf nieuwe bodemdelen erin lassen!
Kwam toen ik bezig was om de boel van binnen te strippen zodat ik het dashboard kon wisselen en de kabelboom behoren bij de "nieuwe" deuren van de 760 kon monteren erachter dat de bodem rechtsvoor maar ook linksvoor redelijk krokant was (al steunend op mijn ellebogen op de bodemdelen vroeg ik me spontaan af of mijn botten zo kraakten....) . Bovendien vond ik het laswerk wat het schadebedrijfje had gedaan voor het gat wat rechstvoor in de voeten ruimte zat er op zijn zachts gezegd beroerd uit zien. Maar ja,ik was geen expert dus dacht in eerste instantie dat het zo hoorde.
Toch maar eens wat geen speuren op internet en zodoende kwam ik erachter dat mijn gevoel over het laswerk terecht was. Ik heb inmiddels een dagcursus autoplaat plassen gevolgd bij www.rustbusters.nl en moet zeggen dat het niet veel voorsteld als je een beetje handig bent. Grappig dat je er tegenop ziet omdat je het niet kent. Je denkt dat je het voorbereidende werk wel allemaal kan doen maar dat er toch echt iemand bij moet komen om de boel te lassen. Niets is minder waar. Ik ga het toch echt zelf doen dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurd, inclusief het vertinnen van de naden. Apparaat kan je daar ook huren of voordelig kopen. Bovendien veel tips en kennis voor roestbestrijding e.d.
Heb de vloerdelen inmiddels besteld bij de dealer (vadis nummer 3503504 en 3503505) en ga binnenkort beginnen met het uitslijpen van de verrotte delen. Oorzaak van dit alles was waarschijnlijk niet de loszittende beschermkap van de kachelmotor onder de paravent maar het loszittende beschermraster (tegen blaadjes ed) van de paravent. Hierdoor ophoping van bladeren en naalden (auto komt uit zweden) links en rechts bij de ventilatiekleppen in de voetenruimtes. Dit in combinatie met vergane afdicht rubbers van de klephuizen zorgde voor lekkage die rechtstreeks de issolatiemat in liep. Lekker soppen! Alles verwijderd en doorgespoeld en klephuizen met kit weer goed waterdicht gemonteerd.
Heb de afgelopen tijd door drukte op het werk er weinig aan kunnen doen maar ga het nu weer oppakken, hij moet voor de winter helemaal klaar en in topconditie zijn!
Jan Jaap