DE oplossing voor vervelend tril / trillen van de aandrijfas
DE oplossing voor vervelend tril / trillen van de aandrijfas
Hallo. Dit probleem komt steeds terug in allerlei variaties. Ik weet van een geval waarin de auto werk verkocht nadat de euvel niet verholpen kon worden. Erg vervelend allemaal. Ik was ook behoorlijk chagarijnig van toe het bij mij opspeelde. Maar eind goed alles goed. Door een combi van maatregelen kan het uitgewerkt worden.
[quote=Thijs]
heren,
Ik heb het tussenas lager met rubber van onze 960 bj'95 vervangen. Dit advies kreeg ik omdat het rubber te veel speling had. De as was zo ver heen en weer te bewegen dat hij tegen de maximale aanslag binnen het rubber bonkte.
Na het plaatsen van het nieuwe rubber en lager trilt de hele auto bij optrekken en zoemt er iets zachtjes vanuit het middenonder bij een snelheid van ong. 100. Dit was bij het oude rubber en lager niet. Omgekeerde wereld eigelijk. Je zou zeggen dat ik er beter vanaf had kunnen blijven!
Iemand ideeën wat er mis kan zijn?
Bvd, Thijs
Ik heb precies dezelfde klacht gehad, dus zal ik het niet herhalen. Eerst heb ik een ruilas geplaatst. Hiermee was de trilling gedempt tot acceptabel niveau. Daarna heb ik mijn eigen as uit laten balanceren in veendam bij http://www.technotransbv.nl/. Kosten 95 euro. Hierdoor was de trilling nog minder geworden. Daarna heb ik de bouten van de tussenaslager en de houderplaat (verbindt de tussenaslagerhouder met de chasis van de auto) vervangd met rubberen trillingsdempers. 6 stuks voor 17,5 bij Perdok. Dit heeft een grote verbetering gebracht. Nu kan ik de trilling nog voelen wannere ik op let, maar ik moet het 'zoeken'.
Verder heb ik de artikel hieronder gevolgd. Het zegt zoveel als: verhoog de tussenaslagerpositie met max 12 mm. De mijne staat al op een verhoging van 5 mm af fabriek. Ik heb het nogmaals verhoogd mer twee ringen per bout. ongeveer 3 mm. In totaal staat het nu op +8 mm.
Driveline Take-Off Vibration: Shimming May Be Required.
From Volvo Technical Service Bulletin 45/102 Jan '91. [Symptom:] Take-off vibrations at low speed, especially with high acceleration and/or heavy load, can occur in some cases.
[Solution:] Before you conclude this is the problem, make sure your engine and transmission mounts are in good shape. The level of driveshaft vibration can be reduced by changing the vertical position of the center support bearing. The support bearing is bolted to a bracket, which in turn is bolted to the underside of the car body. Adding shims or washers between the car body floor and bracket will shift the bearing down. Adding shims inside the bracket between the bracket and support bearing will shift the bearing up. Best results differ from car to car. Start with a change of 6mm (1/4") upwards. If results are not acceptable, try positions from 5mm (3/16") downwards to 12mm (1/2") upwards from the original position. Note that clearance between drive shaft and fuel lines must be at least 20mm, and between drive shaft and the fuel tank at least 16mm. Shimming upwards should not exceed 12mm (1/2") and after re-positioning the center support bearing housing should not contact the floor pan.
Samenvatting: De auto heeft een eigen resonantie en met de leeftijd wordt het erger. Door de as te balanceren en het geheel op te hangen met trillingdempers is mijn trillingsprobleem verholpen.