Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ?
Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ?
Alweer een airco vraag:
Is het normaal dat, als de auto in de zon geparkeerd heeft gestaan, de compressor van de airco automatisch wordt ingeschakeld ook al heb ik de ECC uit staan ? Na starten duurt het even, dan klinkt de klik van de magneetkoppeling en draait de compressor mee. Na een paar seconden volgt de E-fan. Dit alles zonder dat ik de ECC aan heb gezet met de schakelaar in het dashboard. Na een stuk rijden staat de compressor weer stil. Inschakelen mbv de knop gaat dan normaal, uitschakelen gaat dan ook normaal. Een paar keer gehad dat een raar geluid uit het vooronder klonk, vlak na/tijdens het inschakelen van de airco mbv de knop op het dashboard. Een soort whoei geluid, rauw en metalig.
Uit de beschrijving van Vadis en de schema's blijkt dat de compressor wordt ingeschakeld via de (lagedruk) pressostaat op de droger. Als de druk te laag is, schakelt de compressor in, als de druk hoog genoeg is schakelt de pressostaat de compressor weer uit.
Qua automatisch inschakelen van de compressor kan ik me voorstellen dat als de auto in deze hitte buiten heeft gestaan (bijna) al het koelmiddel verdampt waardoor de druk in het systeem hoog is waardoor de compressor wordt ingeschakeld. Klopt die gedachtengang of heb ik een storing te pakken ? Is er een algemeen bekende oorzaak voor (altijd slechte soldeerpunten in de controleunit) of moet ik meer testen om de oorzaak boven water te halen ?
Dat rare geluid is of de V-snaar of de magneetkoppeling denk ik ? Geldt de speling zoals in Vadis vermeld 0.3-0.5mm (voor een Sanden Seiki compressor) voor alle compressoren ? Ik heb namelijk een Zexel.