Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Interieur/Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ?

Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ?

Is het normaal dat de airco compressor automatisch (ECC uit) inschakelt ?

- Ingediend door henk 940LPT , op 10 jul 2010 - 3 Reacties -
Forum: 
Interieur

Alweer een airco vraag:

Is het normaal dat, als de auto in de zon geparkeerd heeft gestaan, de compressor van de airco automatisch wordt ingeschakeld ook al heb ik de ECC uit staan ? Na starten duurt het even, dan klinkt de klik van de magneetkoppeling en draait de compressor mee. Na een paar seconden volgt de E-fan. Dit alles zonder dat ik de ECC aan heb gezet met de schakelaar in het dashboard. Na een stuk rijden staat de compressor weer stil. Inschakelen mbv de knop gaat dan normaal, uitschakelen gaat dan ook normaal. Een paar keer gehad dat een raar geluid uit het vooronder klonk, vlak na/tijdens het inschakelen van de airco mbv de knop op het dashboard. Een soort whoei geluid, rauw en metalig.

Uit de beschrijving van Vadis en de schema's blijkt dat de compressor wordt ingeschakeld via de (lagedruk) pressostaat op de droger. Als de druk te laag is, schakelt de compressor in, als de druk hoog genoeg is schakelt de pressostaat de compressor weer uit.

Qua automatisch inschakelen van de compressor kan ik me voorstellen dat als de auto in deze hitte buiten heeft gestaan (bijna) al het koelmiddel verdampt waardoor de druk in het systeem hoog is waardoor de compressor wordt ingeschakeld. Klopt die gedachtengang of heb ik een storing te pakken ? Is er een algemeen bekende oorzaak voor (altijd slechte soldeerpunten in de controleunit) of moet ik meer testen om de oorzaak boven water te halen ?

Dat rare geluid is of de V-snaar of de magneetkoppeling denk ik ? Geldt de speling zoals in Vadis vermeld 0.3-0.5mm (voor een Sanden Seiki compressor) voor alle compressoren ? Ik heb namelijk een Zexel.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2901 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Gezocht benzineleiding met pulsdemper (9179040)
    8 aug 2025
  • Kuren brandstofmeter
    3 aug 2025
  • Lekkage benzineleiding bij filter
    3 aug 2025
  • Slotenset Volvo 760
    29 jul 2025
  • Tankvlotter voor een Volvo 740 uit 1989
    14 jul 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.