Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR
Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR
Recentelijk de distributieriem laten vervangen en daarna liep de motor slecht met veel "pingelen" op lage toeren en plankgas. Uiteraard was de onsteking vele te vroeg. Het verbaasde me dat de garage dit niet controleerde. De onsteking stond op 25 gr voor BDC!!!! en na afstelling op 15 gr was het probleem met "pingelen" opgelost maar de motor loopt nog steeds ruig als het stationair draait en met warme start gaat starten moeilijk.
Ik heb de bougiekabel weerstanden gemeten:
Nr1 55 cm lang en 2,9 kOhm weerstaten
Nr2 47 cm lang en 2,3 kOhm
Nr3 38 cm lang en 1,3 kOhm
N4 30 cm lang en 1,3 kOhm
Een te hoge weerstand in de kabel veroorzaak naar mijn mening een minder krachtige vonk omdat de spanning over de bougie lager wordt en er energie verloren gaat in de kabel. . .mijn inziens vertraagd de ontbranding daardoor of ten minste is de vonk niet sterk genoeg om een goede verbranding te ontketenen. Kan dit de oorzaak zijn van onregelmatig stationair draaien?
Mijn berekening toont aan dat de laagste weerstand per cm kabel van de kabel(nr3) 24 % lager is dan voor kabel nr1.
Als ik de weerstand relatief naar de laagste weerstand van kabel nr 3 bekijk is der weerstand per cm van kabel nr1 55 % hoger!
Nu is mijn vraag het volgende: "Is vanwege de verschillende kabeklengten de weerstand per kabel normaliter aangepast zodat de weerstand per kabel gelijk is voor alle kabels, voor een nieuwe kabelset?" Het lijkt mij logisch dat dit zo behoort te zijn om afwijkingen in de enegergielevering naar de bougies gelijk te houden. . . .het is duidelijk dat als de weerstand veel te hoog is dat de vonk niet, of niet goed, kan ontwikkelen. Mijn vraag betreft dus wat de afwijkingen van de kabelweerstand mag zijn. Voor mijn situatie is de weerstand per cm kabel als volgt:
Nr1 55 cm lang en 53 Ohm
Nr2 47 cm lang en 49 Ohm
Nr3 38 cm lang en 34 Ohm
N4 30 cm lang en 43 Ohm
Gemiddelde weerstand is 45 Ohm/cm
Tot hoeverre, aangenomen dat er geen energieverlies in de verdeelkap onstaat, zijn de grote verschillen in kabelweerstand van 2,9 kOhm voor nr1 naar 1,3 kOhm voor nr1 een probleem ? De timing is afgesteld op nr 1 en dus geeft nr 1 bougie (langste kabel met meer dan 2 keer de weersand) een veel zwakkere vonk en nr4 bougie een sterkere vonk.
Kan het onregelmatig stationair lopen veroorzaakt worden door deze kabetoestand?
C. Winkelman(Ref R.Winkelman)