Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR

Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR

Ontstekingsanalyse 1978 740 stationwagen BT-06-XR

- Ingediend door r.winkelman , op 7 jul 2010 - 6 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Recentelijk de distributieriem laten vervangen en daarna liep de motor slecht met veel "pingelen" op lage toeren en plankgas. Uiteraard was de onsteking vele te vroeg. Het verbaasde me dat de garage dit niet controleerde. De onsteking stond op 25 gr  voor BDC!!!! en na afstelling op 15 gr was het probleem met "pingelen" opgelost maar de motor loopt nog steeds ruig als het stationair draait en met warme start gaat starten moeilijk.

Ik heb de bougiekabel weerstanden gemeten:

Nr1  55 cm lang en 2,9 kOhm weerstaten

Nr2  47 cm lang en  2,3 kOhm

Nr3  38 cm lang en 1,3  kOhm

N4  30 cm lang en 1,3 kOhm

Een te hoge weerstand in de kabel veroorzaak naar mijn mening een minder krachtige vonk omdat de spanning over de bougie lager wordt en er energie verloren gaat in de kabel. . .mijn inziens vertraagd de ontbranding daardoor of ten minste is de vonk niet sterk genoeg om een goede verbranding te ontketenen. Kan dit de oorzaak zijn van onregelmatig stationair draaien?

Mijn berekening toont aan dat de laagste weerstand per cm kabel van  de kabel(nr3) 24 % lager is dan voor kabel nr1.

Als ik de weerstand relatief naar de laagste weerstand van kabel nr 3 bekijk is der weerstand per cm van kabel nr1 55 % hoger!

Nu is mijn vraag het volgende: "Is vanwege de verschillende kabeklengten de weerstand per kabel normaliter aangepast zodat de weerstand per kabel gelijk is voor alle kabels,  voor een nieuwe kabelset?"  Het lijkt mij logisch dat dit zo behoort te zijn om afwijkingen in de enegergielevering naar de bougies gelijk te houden. . . .het is duidelijk dat als de weerstand veel te hoog is dat de vonk niet, of niet goed, kan ontwikkelen. Mijn vraag betreft dus wat de afwijkingen van de kabelweerstand mag zijn. Voor mijn situatie is de weerstand per cm kabel als volgt:

Nr1  55 cm lang en 53 Ohm

Nr2  47 cm lang en  49 Ohm

Nr3  38 cm lang en 34  Ohm

N4  30 cm lang en 43 Ohm

Gemiddelde weerstand is 45 Ohm/cm

Tot hoeverre, aangenomen dat er geen energieverlies in de verdeelkap onstaat,  zijn de grote verschillen in kabelweerstand van 2,9 kOhm voor nr1 naar 1,3 kOhm voor nr1 een probleem ? De timing is afgesteld op nr 1 en dus geeft nr 1 bougie (langste kabel met meer dan 2 keer de weersand) een veel zwakkere vonk en nr4 bougie een sterkere vonk.

Kan het onregelmatig stationair lopen veroorzaakt worden door deze kabetoestand?

 

C. Winkelman(Ref R.Winkelman)

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.