Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/De beste aanpassingen aan het onderstel

De beste aanpassingen aan het onderstel

De beste aanpassingen aan het onderstel

- Ingediend door Alwood , op 5 jul 2010 - 6 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Hallo Volvo-ers!

Na een halve dag rondzoeken op het forum kwam ik tot de conclusie dat het heel moeilijk is een overzicht te krijgen van de mogelijke, beste en natuurlijk vooral eenvoudigste aanpassingen aan het onderstel van de Volvo's.

 

Belangrijkste punten? Volgens mij het minimaliseren van onderstuur en vervorming van chassis/carrosserie door torsie. 

Mijn 740 mist een stay, beschikt wel over stabilisatorstangen voor en achter en heeft volgens mij nog alle 24j oude rubbers eronder zitten. 

 

De Wegligging 

Natuurlijk kan je overal nieuwe poly-bussen op zetten, stugge dempers rondom monteren en dikkere stabilisatorstangen monteren. Al die aanpassingen bij elkaar brengen toch een behoorlijk kostenplaatje met zich mee. Bovendien kom je volgens mij ook heel ver met eenvoudiger aanpassingen. Bijvoorbeeld het 'verlengen' van de reactiestangen van de voorwielophanging.

Er moet echter meer mogelijk zijn. De verlenging van de reactiestangen heeft vooral effect op het 'caster'. Camber is volgens mij echter veel interessanter om aan te passen. Dit omdat een groter caster toch ook nadelig is voor het binnenste wiel in een bocht. Met het aanpassen van camber behoud je in principe volgens mij een betere druk op je binnenste wiel. Dit speelt vooral bij bochten op hogere snelheden.

Daarom ben ik opzoek naar een eenvoudige (of in ieder geval goedkope) manier om een licht negatief camber op de voorwielen te verkrijgen. Ik heb begrepen dat dit mogelijk is met aanpassingen aan de veerschotels, maar hoe gaat dit precies in zijn werk? En bestaan er bijvoorbeeld geen excentrische bussen voor de draagarmen, waarmee je deze juist een klein beetje kan verlengen?

Tot slot ben ik benieuwd of spoorverbreders, met name op de achteras eigenlijk ook een merkbaar effect hebben. Zijn hier ervaringen mee? Ik zat te denken aan een halve centimeter extra voor beiden achterwielen. 

 

De Stijfheid

Qua stijfheid is er natuurlijk veel te winnen met een veerpootbrug. Helaas ook nog flink aan de prijs, en een zgn "Stay" tussen de reactiestangen schijnt ook heel goed te werken. Klopt het dat de stay inderdaad voor een geeltje te krijgen is, en wat is het beste adres hiervoor? Is een veerpootbrug inderdaad minimaal €120?

 

Zie ik hier verder nog aanpassingen over het hoofd?

Als de technici en ervarings-deskundigen eea toe zouden kunnen lichten geeft dit draadje een mooie verzameling van mogelijke aanpassingen. Een how-to om het volledige onderstel te verfijnen. Juist door kleine aanpassingen te doen en originaliteit te behouden, maar natuurlijk met opties voor dikkere stabi's en schokbrekers in het achterhoofd.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.