Verschil B230 motoren met 2316CC met 85KW of 96 KW = VRIJLOPER?? YES is een vrijloper + bewijs
Verschil B230 motoren met 2316CC met 85KW of 96 KW = VRIJLOPER?? YES is een vrijloper + bewijs
Ik heb vanmorgen 10-10-10 even een lang uurtje gesleuteld aan het blok om hem uit elkaar te halen.
Wat een vette bende zeg. Werkelijk alles zit onder een dikke laag olieprut. Sommige boutjes onder de prut vandaan toveren. Is het tenminste niet geoxideerd. Na wat sleutelwerk de voorkant voldoende kaal om de cilinder op 0 graden te zetten en de nokkenas rond te draaien. En gelukkig geen hardnekkige weerstand. Het is dus een vrijloper. Voelt wel goed. Ook alle bouten van het uitlaatspruitstuk losgedraaid. Niets gebroken gelukkig. Kan van de week de kop er af.
Nu wil ik de motor ook met ontsteking voor op het blok maken. Dus ook de hulpas er uit gehaald. Dat is jammer. Er zit dus geen bewerking aan die as om hem bruikbaar te maken voor ontsteking voorop de motor. Dus als iemand nog een hulp-as uit een 240 blok heeft liggen? Kunnen we weer aan al de andere zaken verder denken.
=======================================================================================
Nog maar een uurtje doorgaan met uit elkaar halen.
Het bewijs.
=======================================================================================
Wie heeft er ervaringen met de B230F motoren met 85 of 96 KW.
De 85KW modellen zijn van vroege F Motoren en de latere 93 en verder motoren hebben 96KW op het kenteken staan.
Wie heeft er mee geexpirimenteerd en wie weet waar het in de motor in zit.
Mijn conclusie zou zijn dat het in de Nokkenas zit en elektronica.
Wie kan dat bevestigen of misschien verder aanvullen.