Update eindoverbrenging en speedohealer: Probleem opgelost
Update eindoverbrenging en speedohealer: Probleem opgelost
Beste mensen,
2 nov 2010
Het probleem is opgelost! Bouke Maas heeft vandaag naar aanleiding van een paar vragen van mij de v90 eens bekeken. Het bleek dat op de signaaldraad van de TCM naar de bak een spanning van 13 V staat als de auto rijdt met ingeschakelde lock up. Wanneer de storing optrad viel de spanning weg van de signaaldraad. Na enig denk en speurwerk heeft Bouke via een bekende sloper eens een andere TCM geprobeerd. Het resultaat is verbluffend! Zelfs bij 160 km/h blijft de lockup ingeschakeld en geen storing meer! Dealer Scolten, en Hennes Eat your hart out want jullie hebben me een half jaar van het kastje naar de muur gestuurd. Opmerkingen als probeer maar weer een andere achteras of zelfs versnellingsbak zorgden bijna voor meer grijze haren. Gisteren zelfs te horen gekregen dat een garage geen tijd had voor service! Dus wel verkopen maar geen tijd voor betaalde service.
Ik ben weer eauze blij met een lekker rijdende V90 zonder knipperende la,pjes op het dahboard.
Bouke, nogmaals hartelijk dank.
Kort geleden heb ik hier deze discussie geopend, Ik heb inmiddels een Speedohealer gemonteerd (V3, speciaal gemaakt door Healtech)
Het probleem is echter nog niet opgelost.
Stand van zaken op dit moment:
Snelheidmeter Volvo geeft aan 80 km/h, TomTom geeft aan 77 km/h. Via de online calculator van Healtech heb ik de Speedohealer ingesteld. DE bak blijft terugschakelen naar de vierde versnelling. Ik heb via Marktplaats het beroemde OBD kabeltje gekocht en Volvo fcr versie 1.3. Ik kan nu de storing uitlezen en resetten. Storingscode is natuurlijk Unknown DTS 2F. Kan ik dus niets mee!
Ik heb al allerlei instellingen van de speedohealer gebruikt (tot + en - 5 kilometer verschil ten opzichte van TomTom en snelheidsmeter aanduiding. Maakt geen enkel verschil, behalve als de instellingen van de speedohealer op + 5 cq. -5 kilometer per uur het signaal aanpast. Dan komt de unkown melding 2A erbij. Het verschil in melding 2F en 2A is dat bij 2A de bak in een hogere storing knalt, en alleen de derde versnelling gebruikt. Limp Home mode)
Het type diff welke er nu opzit kan ik niet benoemen. De garage heeft hier niet naar gekeken. Het type diff. welke er origineel onderzat is ook niet meer te achterhalen. De garage heeft dat diff al weggedaan. Dat traject is dus onbegaanbaar geworden.
Blijft over het traject om het signaal te corrigeren middels de speedohealer, of een rollback naar een ander differentieel. (kost natuurlijk weer een pak geld en doe ik dus liever niet)
Op welke maniier kan ik er toch achterkomen wat het originele type differentieel op de auto zat? (En dus wat de originele eindoverbrenging was?)
Marcel
=======================================================
(Oude originele bericht)
Hallo Volvisti,
Nadat het differentieel van mijn V90 kapot was is er een andere ondergezet. Sindsdien knippert het beruchte lampje op het dashboard en de w-s-e- lampjes naast de pook.
Volgens de garage komt het omdat de eindoverbrenging van de oude en de 'nieuwe' differentieel anders zijn. Naast de irritante knipperende lampjes merk ik tijdens het rijden dat de bak wel normaal schakelt van 1 naar 4 en even doorschakelt naar de lock up. Dan voel je dat de bak weer uit de lock up komt en verder gaat in de vierde versnelling.
Mijn vraag is of de garage gelijk heeft of dat ik verder moet gaan zoeken naar de oplossing.
Met vriendelijke groet,
Marcel