Nog moeite en kosten doen?
Nog moeite en kosten doen?
Hoi,
Na ruim anderhalf jaar in mijn bezit en iets meer dan 20.000km trouwe dienst, begint mijn dieseltje nu toch wel wat af te takelen.
Ondanks de stijgende temperaturen buiten, klinkt het motorblok gewoon als een rammelende zak knikkers. Dit wordt erger en erger.
Verder hoor ik een lelijke metaal-achtige fluittoon als de motor occasioneel hoog in toeren gaat (zowel in het eens doortrekken om de roet er uit te blazen, als tijdens het afremmen op de motor) en laat deze overal waar ik deze parkeer een paar druppeltjes olie achter, ondanks een leak-stop productje bij de olie en het gebruik van 15W40 olie in plaats van de 10W40 die ik er altijd in liet doen.
De dieselpomp was al eens wat verder open gezet geweest om net iets meer pit er uit te krijgen, maar omdat dit zorgde voor een toch wel érg overdreven zwarte-rook-ontwikkeling (als mensen er u al op aanspreken...) en omdat ik hoopte het fluitende geluid te verminderen/wegnemen, heb ik deze een tijdje terug, terug wat dichtgeschroefd tot het punt dat de motor nog net lekker blijft draaien.
De kleppen heb ik nog niet laten nakijken, aangezien mijn garagist er heilig van overtuigd is dat het hydraulische kleppen zijn, terwijl het duidelijk gaat om klepstoters met verwisselbare inleg-plaatjes.
Ik heb dus afgelopen weekend wat e-mails rondgestuurd naar verscheidene revisiebedrijven met de vraag wat het me zou kosten om een compressiemeting te doen, de verstuivers te testen, deze eventueel te reinigen of te vervangen, de kleppen + dieselpomp goed af te stellen en de lekkende krukaskeerring te vervangen.
Na ondertussen reeds van 2 bedrijven als antwoord gekregen te hebben dat ze enkel complete blokken reviseren en ik naar een garagist moet gaan voor de klussen die ik vroeg, heb ik van een derde bedrijf als antwoord gekregen dat deze motorblokken na 2 à 300.000km gewoon op hun einde zitten en complete revisie nodig hebben (kostenplaatje: dik 5000euro incl. btw)!
Wat is hier van aan?
Kan ik beter gewoon verder rijden zonder moeite en kosten te doen en rustig uitkijken naar een vervanger, of zou deze toch voor een doenbare prijs een tweede leven kunnen krijgen? (Rekening houdende dat mijn baksteen op de tweedehandsmarkt momenteel hooguit rond de 1250Euro opbrengt met goed draaiende motor en zonder olielekkage en rekening houdende dat een baksteen met 2.3 turbo-benzine motor ongeveer hetzelfde kost aan vaste kosten als ik de wegenbelastingen en verzekering samentel)
groetjes,
Isabelle