HKS blowoff installatie. Hij werkt, maar alleen met foutcode...
HKS blowoff installatie. Hij werkt, maar alleen met foutcode...
Beste Volvisti,
Altijd dat afblaasgeluid van blowoff's geweldig gevonden. Na veel hierover gelezen te hebben (vooral op turbobricks) besloten om er een te kopen. Een tweedehands HKS SSQV. Deze schijnt nog het beste te werken icm LH2.4.
Probleem waar mensen met blowoff's tegenaan lopen is dat er gemeten lucht wordt afgeblazen in de atmosfeer waardoor de motor even veel te rijk gaat lopen en afslaat. De HKS SSQV laat juist wat lucht in het inlaattraject waardoor de motor niet afslaat.
Een paar weken geleden een gevonden die al op een stuk intercoolerbuis gelast zat. De vacuumnippel ontbrak maar dat heeft een monteur van mijn werk netjes opgelost.
Wat stukken PU buis gekocht en de blowoff gemonteerd. CBV verwijderd en afgeblokt.
Auto gestart en een stuk gaan rijden. Bij 2000 toeren gaslos resulteerde al in afslaan, nog meer toeren idem.
Tot, na weer gas los, het lambda lampje begon te branden. Volgens mij gaat de motor dan in een noodprogramma draaien. Stationair is in D iets hoger en in P en N beduidend hoger. Voor de rest merk ik eigenlijk geen verschil. Maar de motor slaat niet meer af nadat de blowoff afgeblazen heeft! Wat een gaaf geluid!
Thuis de storingscode uitgelezen: 1-3-3. Gasklepschakelaarsignaal bij stationaire stand onjuist. Dit ook op turbobricks gepost. Daar verklaart iemand deze foutcode als een foutmelding van de lambda sensor die een veel te rijk mengesl meet. Omdat LH daar geen foutcode voor heeft, gebruikt LH die van de gasklepschakelaar. Klinkt logisch, maar toch vandaag de CIS klep en gasklep schoongemaakt. Geluisterd of de TPS klikt bij openen gasrol en dat doet hij.
Nog geprobeerd om de schroef achterop de blowoff te verstellen, maar zonder resultaat. HKS raadt af hier aan te draaien als de blowoff tijdens stationair loop gewoon dicht is.
Een foto ter verduidelijking. Ik hoop dat iemand weet wat te doen, anders zal ik de blowoff weer moeten verwijderen...