CDV (Guard II) weetjes
CDV (Guard II) weetjes
Ik ben al een tijdje bezig om de centrale deurvergrendeling van mijn 945 afstandbedienbaar te krijgen.Omdat ik origineel Volvo wil, heb ik niet meegedaan met de befaamde groepbuy van de aftermarket-set. Inmiddels heb ik een complete originele set bij elkaar geharkt, bestaande uit:
Ontvanger/relais 9177999 (zonder alarm) met twee remotes.
Motor/pulsunit 9126456 voor de bestuurdersdeur. Het relais zit al ingebouwd, de bestuurdersdeur moet nog een keer uit elkaar, maar ik weet wel al dat ik een stukje kabelboom voor het motortje moet fabriceren omdat de draadjes te kort zijn.Alle deuren, op de bestuurdersdeur na dus, reageren zoals verwacht op de afstandsbediening en de knipperlichten knipperen gezellig mee. Alleen blijkt helaas één van de twee remotes niet te werken, ook niet na wisselen van de batterijtjes. Naar aanleiding daarvan volgt hier weetje 1: 1. Op Marktplaats adverteert ene Wouter met allerhande afstandbedieningen voor centrale deurvergrendeling. Hij had ook twee advertenties voor Guard II remotes staan, een oude en een nieuwe, voor mij reden om contact met hem op te nemen. Wouter blijkt een vriendelijke oudere heer, die niet twee, maar een een hele serie Guard II remotes had liggen. Hij had trouwens ook nog een complete set (zwart relais en twee remotes) nieuw in doos. Ik ben alleen vergeten te vragen of die set ook geschikt was voor 9xx. Goed, wij togen dus aan het werk om een tweede werkende remote te vinden voor mijn set. Eerst had Wouter vakkundig vastgesteld dat de oude remote inderdaad overleden was. Weetje 2: 2. Er zit geen ledje op deze handzendertjes, maar je kunt wel horen of hij iets doet, dus ook zonder dat je bij de auto bent: Wanneer je op een knopje drukt geeft een werkende remote een zacht klikje/bliepje. Een kapotte geeft geen geluid of zoemt/kraakt dan heel zachtjes. Er bleek in Wouters collectie inderdaad een remote te zitten die te programmeren was met mijn relais. Hoe dat programmeren werkt staat in de gebruikershandleiding van de auto en ook hier op onze site. Wel ontdekte ik thuis bij een test met beide remotes (dus de werkende die ik al had en de 'nieuwe' van Wouter) weetje 3: 3. Je moet altijd alle remotes in één keer programmeren. Dit blijkt m.i. niet heel duidelijk uit de handleiding, maar toen ik de nieuwe remote aan de praat had, deed de bestaande het niet meer. Toen die het weer deed, deed de nieuwe het niet meer. Beide in één sessie geprogrammeerd en nu doen ze het allebei. Rest nog het inbouwen van het bestuurdersdeur motortje/schakelaar/actuator/pulsunit of hoe het verder nog genoemd word, mochten er nog meer weetjes aan het licht komen dan meld ik me weer.