Verbeterd comfort en fijne wegligging dankzij hulpveren
22/05
2010Verbeterd comfort en fijne wegligging dankzij hulpveren
Vandaag eindelijk een klusje uitgevoerd wat al heel lang op het lijstje stond, maar waar het steeds maar weer niet van kwam.
Dat klusje was het monteren van hulpveren achter onder Indy, de LPT. Indy is voorzien van een 85ltr gastank in de kofferbak en dat heeft toch zo z`n gevolgen voor het veercomfort van de standaard veren. De laatste tijd begon ook haar kontje een beetje door te hangen.
Dus naar Solexpaul getogen vanmorgen om samen met hem de hulpveren te monteren. Werkelijk waar een klusje van niks. De eerste heeft Paul gewoon gedaan, de tweede deed hij geblinkdoekt met de handen achter z`n rug en geloof het of niet, maar die zat er nog sneller onder dan de eerste. Echt een heel simpel karweitje dus;
auto op de krik van achteren, wiel er af, hulpveer van onderen door het gat in de draagarm en de normale veer duwen. Even een beetje duwen en trekken en dan verschijnt hij vanzelf als een tweede helix in de bestaande veer. Even laten rusten op de draagarm, bovenste dop er bij pakken. Die bovenste dop duw je door de normale veer naar binnen, zodat de bovenkant van de hulpveer daarmee in het midden van de normale veer wordt gehouden. Dan van onderen een dop er onder en van onderaf kun je dan met een stelbout de veer op juiste spanning zetten. Wiel weer terug monteren, krik laten zakken en de wielbouten op het juiste momen zetten. Het tikken van dit verhaal duurde nog langer dan het daadwerkelijk uitvoeren!
Dan de tweede veer monteren en proefrijden! Wat een verbetering zeg. Eindelijk kan er weer normaal over een drempel gereden worden. Het bochtengedrag is enorm verbeterd. Samen met de veerpootbrug en de onderste stay ligt ze best wel fijn op de weg moet ik zeggen. Dit is weer zo`n typische geval van; dit had ik echt veel eerder moeten doen!
Paul, nogmaals enorm bedankt! Erg leuk om samen de veren er onder te zetten en een beetje bij te kletsen over van alles en nog wat.