De beige LPT met 15G turbo
14/05
2010De beige LPT met 15G turbo
Het verhogen van de turbodruk van de standaard 13C turbo werkte toch verslavender dan verwacht. Maar na een MBC op 0,6 bar, chips en EBC op 0,9 bar zat de babyturbo wel aan z'n maximum. Dus een tijdje geleden op Turbobricks aan het zoeken geslagen naar een 15G van een 850. Geen turbo formaatje vrachtwagenmotor, maar wel capabel om ook bij wat hogere toeren nog efficient te zijn en de auto met nog wat andere aanpassingen in de toekomst over de 200 pk te krijgen.
Nu had ik het vermoeden dat er wel wat scheurtjes in het spruitstuk zouden zitten, dus leek het me slim om gelijk een niet gescheurd exemplaar te gaan zoeken. Deze zou ik dan zelf gaan poorten, maar onverwachts kwam ik een gestraald en gepoort exemplaar tegen.
Omdat het gestraalde spruitstuk toch van een kleurtje voorzien zou moeten worden, gelijk besloten om de turbo ook maar te doen. Hieronder wat foto's van turbo en spruitstuk in "factory manifold grey".
Afgelopen weekend de turbo en spruitstuk gemonteerd, vooral een redelijk recent topic van Chilm heeft me hierbij goed geholpen. Gelijk nieuwe pakkingen, turbo koelvloeistofleidingen en turbo olieretour plus slangen warmtewisselaar/oliekoeler gemonteerd. Maandag en dinsdag LH even laten wennen aan de nieuwe onderdelen, woensdag de EBC weer ingeregeld en vandaag voor het eerst op 0,8 bar gereden. Wat een verschil met de 13C!
Die kwam weliswaar iets eerder op druk, maar deze houdt het een stuk langer vol. Ongemerkt ga je in no time naar illegale snelheden.
Morgen zal ik nog wat onder de motorkap foto's posten.