V90 liep schokkerig en had startproblemen
V90 liep schokkerig en had startproblemen
Mijn V90 liep de laatste tijd niet meer zo soepel als ik gewend was.
Blijkbaar waren de instellingen ook geleidelijk verlopen omdat ik hem na het starten zo snel mogelijk in "D" of "R" moest zetten zodat de CIS klep het over kon nemen.
Op een gegeven moment kon ik hem zelfs niet meer starten. Hij sloeg direct weer af.
Ook na herhaaldelijk proberen.
Uiteindelijk heb ik door middel van de auto op slot en van het slot te halen de boel weer aan de praat gekregen.
Daarna heb ik de accu even los gemaakt (enkele minuten) en weer vast. Na deze "reset" bleef hij ook weer prima stationair lopen ook in zijn "N" na het starten.
O ja en de radio code moet je wel bij de hand hebben...
Na verloop van tijd begon hij echter weer ietwat schokkend te rijden. D.w.z. ik merkte het wel mijn vrouw snapte niet waar ik het over had we reden toch?
Uiteindelijk bleek er een "U" vormig vacuümslangetje lek te zijn en wel in de "binnenbocht" van dat slangetje.
Pas na demontage kon je het zien.
Volgens mij gaat dit slangetje naar de automaat.
Zo op het eerste gezicht ziet het er nog prima uit maar met lopende motor al drukkend en knijpend bleek het gesis daar vandaan te komen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten, iets van drie euro nogwat.
We kunnen weer genieten.
Over toeval gesproken
De dag erna schoot er ook een vacuümslangetje los bij da variomatic van mijn mijn net voor de eerste keer zelf gespoten DAF 55 Coupé waardoor hij niet meer in zijn overdrive wilde.