Carterdruk: wat zijn de marges, wat is teveel en wat is normaal?
Carterdruk: wat zijn de marges, wat is teveel en wat is normaal?
Voor de tweede keer in een half jaar tijd, heeft mijn 940 me toch weer positief weten te verbazen.
Ik heb er een compressietester aan gehangen en meet achtereenvolgens, tellend vanaf de distributie:
Cilinder 1: 10,4 bar
Cilinder 2: 10,9 bar
Cilinder 3: 10,5 bar
Cilinder 4: 11,6 bar.
Dat lijkt me voor bijna 5 ton meer dan netjes.
Ik heb tevens de oliepeilstok eruit gehaald en de vacuumleiding van mijn turbodrukmeter in mijn dashboard, 'aangesloten' met een stukje branstofslang aan de opening van de peilstok.
Na een testritje, blijkt dat er nauwelijks een wijziging in de aanduiding van de meter waarneembaar is.
De meter geeft atmosferisch aan, en +0,05 als ik een beetje doortrap, dus echt zorgen, maak ik me daar niet over.
Echter, ik wil toch even weten waar de marges liggen, dus vandaar, deze vraag.
Ik neem aan, dat carterdruk bij voorkeur op of rond omgevingsdruk moet liggen.
1. Is dat correct?
Ik neem ook aan, dat wanneer men spreekt van overmatige carterdruk, dat daar een maatstaf voor is.
2. Welke druk begint zorgwekkend te worden?
Ik meet vooralsnog 0,05, met MBC wellicht 0,1.
3. Is dat teveel?