Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Tuning en motorsport/Turbo vervangen, downpipe verlengd, de foto's

Turbo vervangen, downpipe verlengd, de foto's

Turbo vervangen, downpipe verlengd, de foto's

- Ingediend door Chilm , op 19 apr 2010 - 18 Reacties -
Forum: 
Tuning en motorsport

Dag Volvisti,

eindelijk de turbo gewisseld en de downpipe aangepast waarvan onderstaand fotoverslag voor de geïnteresseerden. Ik hoop dat er dan ook wat terminologie duidelijk wordt voor diegenen die dit ook van plan zijn te gaan doen. Het is niet echt een moeilijke klus mits je alles goed voorbereid (duhuh).

Voor de chronologie nog even onderstaande draadjes dan hebben jullie alles weer scherp:

Het poortwerk aan turbo en uitlaatspruitstuk, klik HIER.

De nieuwe JT uitlaat er onder gezet, klik HIER.

Eventueel benodigde vervangings onderdelen met bestelnummers voor de turbo, klik HIER.

Na een weekend met de auto te hebben rondgereden moet ik zeggen dat ik heel erg tevreden ben over het een en ander. De auto trekt als een waanzinnige wanneer nodig, maar is net zo goed heel dociel te rijden. Een lekker idee als moeder de vrouw er mee weg moet. Het enige wat ik nu vervelend vind is dat ik last heb van fuel cuts. Als ik niet voorzichtig doceer met gasgeven, dus iets te enthousiast ben ga ik meteen met het heufd door de voorruit, de eerste keer dacht ik dat er een slang afknalde, wat een rotgevoel zeg. De turbo spoelt zo snel op dat de mapping het even niet aankan, het wordt nu sparen voor een ECU en EZK chip dus. En oh ja, de mbc staat op 0.8 bar, mag absoluut geen probleem zijn dus. Als ik heel gelijkmatig gas geef blijft de fuel cut weg, maar met kickdown... hup meteen zo'n ding te pakken. Niet echt fijn dus maar ja, komt nog wel goed straks.

Het verslavende begrijp ik nu ook, en het went heel snel kan ik je zeggen, even niet opletten en je zit op de 160 km/u. En je wilt altijd maar meer en meer en meer, zoals nu weer andere chips, zucht houdt het dan nooit eens op.

Afijn... de plaatjes met hier en daar summier commentaar:

Foto downpipe aan de turboflens.

En.... weg downpipe, het eerste onderdeel is los.

De nodige rubber koelwaterslangen los nu.

Een foto van de ring die ik er heb laten tussenzetten bij van Galen constructiebedrijf in Hilversum, een echt stukje vakwerk.
Er moet nu voldoende clearing zijn met de wagenbodem etc.

Detail van de "tussenring". Verder was/ben ik heel tevreden over de JT, goede werking en subtiel uitlaatgeluid, ook IN de auto.
Heb zelf het vermoeden dat JT gemeten heeft met een "oude" Volvo waarvan misschien de motorsteunen al ingezakt waren, anders kan ik het niet verklaren. Ga ze dit nog wel even mailen daar in Sverige  ;b

Nu wel met voldoende "clearance".

Band Aid

Je ziet waar ie voorheen tegen de bodem aankwam.

En zo zit zo'n 3 inch om je achteras heengevouwen, past allemaal perfect verder die JT, ben er zeer tevreden over. Wat roesten die beugels toch snel overigens na zo'n pekelwintertje  ;b

De eerste losgedraaid, had al een week vantevoren steeds ingespoten met WD40, alles ging enorm makkelijk los daardoor, niks geen "pijpen" op "sleutels" zetten, kortom hulde voor de tipgever (ben even kwijt wie).

Tip: leg een plank neer als bovenstaand voor al je gereedschap en zo.

Alle moeren los en hitteschildjes er af, laat ze lekker weg scheelt je jaren van je leven, ook met natrekken, bougies wisselen, nakijken etc. Bougiekabels hebben er geen last van.

Uitlaatspruitstuk en turbo tesamen manoeuvreren om de olieterugloopleiding heen, deze laat ik zitten want de onderste banjobout zit achter de oliekoeler en die zou ik dus eerst ook los moeten halen. Daar had ik geen zin/tijd voor, de nieuwe leiding heb ik dus nog over, liefhebbers?

En los de "rotzak"   ;b

Nou... het overbekende weggesmolten waste gate gat, gek he dat ie het niet meer deed.

Detail, brrrr...

Een leeg en smerig gat nu.

De nieuwe turbo bijna klaar voor montage.

Gebruik waar nodig een likje kopervet om ook de boel later weer wat makkelijker los te krijgen.

De MBC er op gemonteerd, dit is de MBC van de groupbuy van Bas.
LET OP de Mbc zit hier VERKEERD om gemonteerd, het T stuk moet naar de Cbv wijzen...

De CBV vóór de montage, ik had deze al op m'n oude turbo gezet om te kijken of de vorige CBV stuk was.

En de  CBV gemonteerd, ook nu weer te zien hoe de MBC zit, ik heb de leidinkjes zo kort mogelijk gehouden i.v.m. de reactiesnelheid,
alle beetjes helpen tenslotte. LET OP de Mbc zit hier VERKEERD om gemonteerd, het T stuk moet naar de Cbv wijzen...

Oud en Nieuw. LET OP de Mbc zit hier VERKEERD om gemonteerd, het T stuk moet naar de Cbv wijzen...

Ik wil nog even wat anders laten zien tussendoor, n.l. de slangen en aansluitingen van de oliekoeler warmtewisselaar, ik ben er van overtuigd
dat hier 50% van de koelwaterproblemen vandaan komen. Aan deze was de vorige eigenaar ook al eens bezig geweest op
een "krakkemikkige" manier. De slangen worden door olie etc. op den duur zo zacht als kauwgum, ik ga er dus verse opzetten met
nieuwe ORIGINELE slangklemmen (hebben een omgeslagen rand en snijden niet), dit is dus heel belangrijk.

"Need i say more?"

En weer lekker nieuw en vooral lekvrij, nu kun je er lekker bij zo zonder uitlaat en turbo.

Detail turbo met vooral (Bas) de sluitring tussen "slakkenhuis" en turbinehuis.

En nu kompleet afgemonteerd en klaar voor montage.
TIP: voor de onderste motorbloksteun zit er origineel een tapeind in de turbo gedraaid. Haal deze er af en gebruik gewoon een bout
nadat je alles hebt vastgezet.
Op die manier hoef je niet te "etteren" om het tapeind door het steungat te krijgen. Ik heb het er niet op willen wagen in ieder geval.

Alle nieuwe pakkingen er op, denk er om... glimmende kant naar buiten en "hapjes" aan de bovenzijde dan kan het niet mis gaan.

En hup, het zit er weer op allemaal.

Koelvloeistof en olieretour weer netjes vast met nieuwe banjo's en sluitringen.
Heb vantevoren in het "oliegat" met een spuitje wat olie gespoten voor als ik straks ga starten. Leek me een goed idee.

De downpipe weer vast (is eigenlijk het meeste werk.
Alhoewel... met die stomme hittewerende plaatjes weg heb je plots een zee van ruimte om te werken en om "weg te kunnen" met je sleutels.

Bijna klaar...

En klaar, totaaloverzicht, joepie en nu proefrijden.

Heb dit 's avonds nog gedaan en toen het e.e.a. de eerste keer begon te boosten, ach... sommige dingen maak je maar 1 keer in je leven mee
en dat blijf je je dan ook de rest van je leven herinneren. Nou dit was er zo een, heerlijk zucht...

Op naar het: chippen, spoorverbreden, verlagen, je kunt je geld er wel aan kwijt maar het is een machtige hobby die bakstenen van ons.
Bedankt voor alle belangstelling vast, en ik hoop dat veel mensen er iets aan hebben.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.