Klusdag: Distributieriem en 3 keerringen vervangen.
17/04
2010Klusdag: Distributieriem en 3 keerringen vervangen.
Vandaag, overigens een schitterende dag, onderhoud gepleegd aan de voorkant van mijn blok.
Op de planning stond:
- Voorste nokkenaskeerring
- voorste krukaskeerring
- Keerring oliepomp
- distributieriem vervangen
- Spanrol vervangen
..........en de olieboel opdweilen.
Enfin, de riem zit er 62000 kilometer op en zag er zo uit.
Je ziet, naar mijn idee is het niet helemaal lekker, dat de riem niet meer strak om het nokkenastandwiel ligt.
Omdat ik de nokkenaskeerring wilde vervangen, moest het nokkenastandwiel er ook af, net als al het plastic aan de voorkant, de oliepomp-poelie en het krukastandwiel.
Verbazend genoeg, zat niet alles vastgeroest en kwam het met de krukaspoelie-tegenhouder en een momentsleutel redelijk makkelijk los.
Met een oude schroevendraaier de keerringen eruit gevist en met een PVC pijp van rond 40 binnendiameter, kon ik ze er weer netjes recht in krijgen.
De krukaskeerring met een PVC-bus van rond 65 mm.
Ik hoop dat het allemaal dicht zit.
Met de handleiding hier op de site de riem vervangen en tevens de spanrol. De oude maakt toch al wat zorgwekkende bijgeluiden.
Enfin, de hele handel driedubbel gechecked, alhoewel dat bij mijn blok niet uitmaakt, 't is immers een vrijloper.
Starten is dan toch wel spannend, maar hij sloeg meteen aan en liep helemaal 100%,
Geslaagd, de eerste D-riem helemaal zelf vervangen, ik zag er wel tegenop, maar dat is achteraf helemaal niet nodig geweest.
Morgen verder met de oliekoeler keerringen en nieuwe olie met filter.
Netto klustijd: 4:30.
Kilometerstand: 467870 km
En niet te vergeten, Scaniar164: Bedankt voor de tijd die je dinsdag genomen hebt me even te bellen en sorry dat ik je stoorde in een goed gesprek vandaag, maar wel bedankt...;-)))
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
oude-riem.JPG | 22.25 KB |
voorzijde-motorblok.JPG | 40.98 KB |
krukaskeerring.JPG | 47.9 KB |