Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Periodiek onderhoud/Uitlijnfout dynamo - krukas poelie

Uitlijnfout dynamo - krukas poelie

Uitlijnfout dynamo - krukas poelie

- Ingediend door henk 940LPT , op 15 apr 2010 - 19 Reacties -
Forum: 
Periodiek onderhoud

Allen,

de poelie van mijn dynamo is slecht uitgelijnd tov de poelie van de krukas. Hierbij een fotootje voor het idee staat hieronder. Het lijkt alsof de rechterkant van de v-snaar ingedrukt wordt door de rechterflank van de poelie op de dynamo. 

uitlijnfout

Even wat historie: 

  • 269dkm: V-snaren zelf vervangen
  • 283dkm: D-riem is vervangen door garage. Krukaspoelie is eraf geweest
  • 289dkm: V-snaar vliegt eraf en ligt in stukken. Vervangen door gloednieuwe. Geconstateerd dat de 3 rubbers van de dynamo slecht zijn
  • 290dkm: Rubbers vervangen, zelfde snaar gemonteerd (nog geen 1000km oud immers)
  • 292dkm: V-snaar vliegt er weer af, in stukken. Nog geen 3dkm oud.

Voor montage van de nieuwe snaar bij 289dkm stond de snaar (te) slap. Na montage bij 289dkm ben ik de snaren strakker gaan zetten. Met flinke druk (maar minder dan "uit alle macht") kan ik de snaar ongeveer een 5-7mm indrukken, in het midden. Wellicht is de uitlijnfout vanaf 269dkm of 283dkm al aanwezig, maar was de interval tussen het knappen groter omdat de snaar slapper stond en daardoor wat makkelijker mee kon veren met de uitlijnfout. Door de snaar strakker te zetten met het behoud van de uitlijnfout krijgt de snaar meer te verduren omdat hij met meer spanning langs de uitlijnfout gedwongen wordt. 

Ik denk dat het "opvreten" van de v-snaren dus veroorzaakt wordt door een uitlijnfout van dynamo tov krukas, een hoekfout en/of translatie fout (verdraaid en/of verschoven). Nu zit ik met de volgende vragen:

  1. Is dit uberhaupt een plausibel verhaal/verklaring of heb ik een leuk sprookje verzonnen ?
  2. Is in de constructie geborgd dat bij (de)montage de krukaspoelie precies even ver op de krukas geschoven zijn na montage ?
  3. Hoort de dynamo uit zichzelf de juiste positie te vinden tov de krukaspoelie ?
  4. Wat zijn de gangbare stelmogelijkheiden om de fout op te lossen ?
  5. Wat kan ik verder nog over het hoofd zien of controleren ?

Ben erg benieuwd naar jullie suggesties, opmerkingen ed ! Alvast mijn hartelijke dank !

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2902 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Gezocht benzineleiding met pulsdemper (9179040)
    8 aug 2025
  • Kuren brandstofmeter
    3 aug 2025
  • Lekkage benzineleiding bij filter
    3 aug 2025
  • Slotenset Volvo 760
    29 jul 2025
  • Tankvlotter voor een Volvo 740 uit 1989
    14 jul 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.