Op zoek naar het lek,.....en mogelijk gevonden? Toch niet, lekt nu nog erger......Lijkt oliekoeling te zijn?
07/04
2010Op zoek naar het lek,.....en mogelijk gevonden? Toch niet, lekt nu nog erger......Lijkt oliekoeling te zijn?
UPDATE 11-04-2010:
Ik had gisteravond de uitlaatkant van het blok op gepoetst, voor zover dat ging.
Om er een beetje bij te kunnen, dacht ik dat het handig was, een en ander wat in de weg zat, te verwijderen.
Dus, inlaatslang eraf, carterontluchting retourleiding eraf, luchtfilterhuis eruit (want ik had van een mede-lid eentje met de opdruk TURBO en die wilde ik er toch in zetten), die drie afschermplaatjes van het uitlaatspruitstuk en ik dacht, dat als ik de laatste twee boutje van het USS er ook af zou halen, ik het wel ietsje van het blok zou kunnen lostrekken, maar helaas.
Enfin, zo goed als mogelijk met een smeerdoek en daarna met een schone doek de handel afgepoetst en weer teruggezet.
Daarna trof ik olie aan aan de laagste ontstekerkant van het kleppendeksel, dus heb ik die ook maar losgenomen en zag dat de pakking bahalve keihard ook geknakt was, op de vier punten waar ie over de boog over de nokkenas heen moest.
Daar was helaas, vloeibare pakking wel verstandig, leek me.
Daarnaast verbaasde me het, dat de pakking doorweekt was van de olie, volgens mij hoort dat niet, maar goed.
Nadat ik alles had teruggeschroefd, wilde ik een testritje maken en startte in overtuiging dat alles goed zat, de motor.
.................de hele straat was meteen wakker, het was inmiddels half 11.
De pakking van de tweede uitlaatpoort was bij het gerommel tussen het blok en het oliekoelingssysteem gevallen (en gelukkig daar blijven liggen), en dat maakte een terigherrie..!!!
Even voor het geval je het je afvraagt: Je hoort met een lekke uitlaatpakking dus elke klap van elke cilinder, het stinkt enorm naar uitlaatgassen in de auto en er is van turbodruk helemaal NIETS meer te merken.
Enfin, zoals gezegd, lag hij tussen oliekoeler (die wisselaar op het blok) en het blok zelf.
Weer teruggezet en hij klinkt weer normaal.
Terug naar het begin, olielek.
Het kleppendeksel, ofwel de rand eronder, was vanavond, kurkdroog, dus dat is mooi.
De rand tusen de kop en het onderblok, was ook droog, yes, dus de koppakking lijkt ook in orde.
Verder kijkend, zoeken en voelend, lijkt het erop, of de (zo in VADIS genoemde) oliekoeler die tegen het blok geschroefd zit, lekt.
De vraag over bovenstaande prent is dan, wat er aan kan lekken en wat ik dan het beste kan bestellen.
Volgens mij is er verder niets wat er aan rubbers in zit, wat een beetje vreemd is, kijkend naar aansluiting nummer 4. Zit die dan koud tegen het blok aan of zo?
-------------------------------------- einde update -------------------------------------
Mijn Estate lekt. Behoorlijk inmiddels. Behoorlijk wil zeggen, dat ik op de laatste 500 kilometer een halve liter heb kunnen bijvullen.
Op straat voor mijn deur ligt inmiddels een flinke zwarte plek van motorolie uit mijn blok.
Ik had de hoop, dat het met leak-stop en 10W40 wel opgelost zou zijn, maar dat was natuurlijk te simpel.
De leak-stop zit met de rest van het dropwater in het vat bij Carlo en inmiddels heb ik er alweer een halve liter sinds de sleuteldag bij kunnen gieten.
Enfin, lekker regelmatige motorloop had ik ook al niet, dus maar eens aan de gang.
Gisteravond het hele inlaatspruitstuk compleet verwijderd, waarvoor de gasinjectors los moesten.
Ik las over die laatste vaak, dat terugzetten lastig was en dat ze er scheef in kunnen of de clip er scheef op, maar ik moet zeggen dat ik daar niets van gemerkt heb.
Enfin, het doel was de carteronluchting.
En die zit op een LPT met EGR en Vialle LPI op een behoorlijk lastige plek.
Tijdens het verwijderen van alles wat in de weg zat, kwam ik ook khet pijpje van de carterontluchting naar boven, tegen, waar een behoorlijke scheur in zat.
Voila, het weglekken van druk is gevonden, neem ik aan.
Na 2 uur had ik de black-box in mijn hand en na schoonmaken zat ie met een halfuurtje, met nieuwe ring en vloeibare pakking, weer op zijn plek.
Even for the record: Ik heb een hekel aan vloeibare pakking, maar ik had niet beter en ik wilde zeker weten dat ie er niet na twee weken weer uit moest.
Enfin, de hele klerezooi weer terug gepuzzled.
Proefritje..............damn, weer olie op de straat, verse olie, dus het probleem niet gevonden.
Aangezien het half 11 was, vond ik het wel welletjes.
Vanavond weer aan de gang gegaan, maar nu het besmeurde deel van mijn blok schoongemaakt, in de hoop dat het traceerbaarder zou zijn, waar het vandaan kwam.
de bouten waar de carterpan mee vast zat, waar ik bij kom, ook maar aangedraaid, de helft kon ik met de hand aandraaien, dat lijkt me net de bedoeling....;-))
Voor de zekerheid daarna ook maar de ontstekingsunit verwijderd.
Ringetjes waren al eens vervangen, maar wie weet.
Nu kwam daar een hele kwak olie uit zetten en de onderkant was zeiknat van de olie en het blok eronder ook, dus op zich is dat geen rare plek als herkomst van de lekkage, dacht ik.
Omdat ik van Hans de tip kreeg, om om de grootste ring, op de verdelerplaat een rolletje vloeibare pakking te leggen, heb ik dat dus maar gedaan. (Hans merkte ook al op, dat mijn auto knoeide op de sleuteldag....;-)
Paar verse bougies erin en tevens besloten op korte termijn de kabels ook maar te vervangen.
Zaakje weer in elkaar gezet en dat staat nu uit te harden.
Morgen zal blijken of het geholpen heeft.
Ik mag het hopen, ik hoorde al iemand de kreet milieupolitie slaken, dat schiet dan ook lekker op......;-)
Enfin, we wachten het weer even af.
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
Oliekoeling.JPG | 25.41 KB |