Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Carterontluchting modificatie fotoreportage

Carterontluchting modificatie fotoreportage

Carterontluchting modificatie fotoreportage

- Ingediend door Chilm , op 3 apr 2010 - 26 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Beste Volvisti,

na voor de 3e keer een nieuw "tuutje" voor de carterontlucchting besteld te hebben daar deze wederom af was gebroken, en deze bij montage bijna meteen weer afbrak was ik het zat. Ik vond het toch al een rare dikke kunststof buis die vanonder het motorblok langs het kleppendeksel naar het luchtinlaatsysteem liep, dus maar het plan opgevat om zelf iets moois te maken van Aluminium wat niet meer stuk mag gaan. Met een pijpenbuiger van de Gamma, enigzins aangepast om 16 mm. buis te kunnen buigen dan maar aan de slag.

Bovenstaand de lompe originele kunststof carterontluchtingsbuis waar ik mij zo aan erger, lelijk en niet sterk genoeg.

Bovenstaand het wederom afgebroken "tuutje" waar ik tijdelijk dan maar wat tape omheen had gewonden om het bijelkaar te houden. Dat moet toch veel beter en vooral netter kunnen.

Bovenstaand 3x niet geanodiseerde Aluminium buizen van een meter lang gekocht bij de Gamma in de doorsnedes: 20, 16 en 6 mm. waarbij de 2 dikste buizen een wanddikte van 2 mm. hebben. Lekker wat "vlees" dus om b.v. schroefdraad in te tappen.

Bovenstaand de 16 mm. pijp gebogen met behulp van de pijpenbuiger en met de oude kunsstof buis als mal/voorbeeld voor het bochtenwerk. Er zitten meer rare bochtjes in dan je denkt.

Bovenstaand een stukje buis gezaagd (6 mm. doorsnede) en er meteen schroefdraad (m6) op gesneden. Hier gaat het slangetje naar het inlaatspruitstuk dan op. Ik positioneer dit nu bovenop de buis i.p.v. ergens net onder het inlaatspruitstuk waar het origineel zit. Omdat je er daar slecht bijkunt en er veel te weinig ruimte is breekt dit in de originele situatie steeds af. Zeker als je veel sleutelt kom je vaak tegen deze buis aan waarddor het korte pijpje snel afbreekt.

Bovenstaand: gat geboord en ook schroefdraad in getapt voor het buisje.

Het buisje er in gedraaid en met een druppeltje Loctite rood vastgezet voor de zekerheid. Dit zal niet zomaar weer afbreken.

Bovenstaand een stukje "manchet" van 20 mm. buis gezaagd voor de aansluiting op de luchtinlaat na de lmm. Je ziet goed dat de buis met fijn schuurpapier al wat gepolijst is. Straks met nog fijner schuurpapier slijpen en daarna met chromepoets afwerken.

De manchet er opgetikt, ook weer met een druppeltje Loctite, de passing is perfect strak inwendig 16mm. om uitwendig 16 mm. heen. Het kunsstof tuutje wat aan de luchtinlaat zit is uitwendig ook 16 mm. dus dat gaat ook mooi passen. Tevens al met chromepoets afgewerkt zoals jullie zien.

Bovenstaand een totaalfoto van de afgewerkte en gepolijste Aluminium buis klaar voor de  definitieve montage.

Bovenstaand de ontluchtingsbuis nu netjes gemonteerd, een hele (ook visuele) verbetering denk ik.

Bovenstaand: detail aansluiting naar inlaatspruitstuk, nu bovenop de buis geplaatst en dus makkelijk bereikbaar bij demontage etc.

Detail aansluiting manchet op ingang luchtinlaat.

Hopelijk ben ik nu van de brekende pijpjes af, een zaterdag weer nuttig doorgebracht en het staat nog "kek" ook.

Prettige (droge) paasdagen toegewenst  Wink

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • wp001
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2891 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.