Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van budo/Een nieuwe bladveer onder de 960: een compleet andere auto!

Een nieuwe bladveer onder de 960: een compleet andere auto!

02/04

2010

Een nieuwe bladveer onder de 960: een compleet andere auto!

- Ingediend door budo , op 2 apr 2010 - 29 Reacties -

Vandaag ging de reis naar Nordicar voor de veelbesproken bladveervervanging. Vanochtend bij 2 graden, maar met een mooi voorjaarszonnetje, nog even een foto van de oude toestand gemaakt:

Als een zwaarvermoeide dame stond ze weer op mij te wachten om mij toch prettig naar Heerhugowaard te rijden. Eenmaal op de brug begon de grote puzzel: hoe werkt dat speciale gereedschap en wat moet je ermee? De handleiding in de Vadis blinkt niet echt uit door duidelijkheid, er staan zinnen in zonder werkwoord en de werkvolgorde lijkt hier en daar niet logisch. Over de bladveerterugduwer staat ook bitter weinig uitgelegd. Het was de eerste keer dat het in de werkplaats werd gedaan, dus de monteur (René) had er ook geen ervaring mee.

Na een tijd zoeken en denken zag het linksachter er zo uit:

Alle stabilisatorstangen zijn los. Het speciale gereedschap heeft de verende draagarm opgeduwd om de spanning van de bout bij de wielnaaf weg te nemen zodat deze eruit kon.  Het rechterwiel ging beduidend sneller en toen kon het frame waar de bladveer zit gedemonteerd worden. Het differentieel zit achter dit subframe vastgeklemd, dus dat kwam ook mee naar beneden.

Even niet op gerekend, er stond hier in de Vadis inderdaad nóg een stuk speciaal gereedschap! Een ketting en een stuk sjorlijn doet echter ook wonderen, zodat het subframe met bladveer spoedig daarna op de grond lag.

 

De veer zit achter vier bouten die simpel los te halen zijn. De spanning valt mee, je hoeft niet direct door naar de tandarts voor een nieuw gebit! Hier de oude en de nieuwe veer naast elkaar:

De nieuwe (onder) is veel platter en breder dan de oude, maar het past wonderwel op dezelfde plek. Het terugmonteren verliep veel soepeler dan het weghalen, ruim een uur later zat alles weer in elkaar.

Toen zag onze dame er zo uit:

Zeker 10 centimeter hoger, zonder dat de nivomats haar omhoog moeten drukken. Behalve een veel beter gezicht rijdt het ook veeeel beter. Een verschil van dag en nacht. Niet meer hellen in de bochten, niet nadeinen bij een drempel. Het is geweldig. Had ik veel eerder moeten doen!

Martijn, dank voor het initiatief voor deze kleine groupbuy!

 

 

  • blog van budo
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

budo
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.