Tussenaslager en baksteun vernieuwd, fotomateriaal.
Tussenaslager en baksteun vernieuwd, fotomateriaal.
Dag sleutelaars,
ik heb dit weekeinde mijn tussenaslager en rubber en automaatbaksteun vervangen. Ik wil graag de foto's en ervaringen met jullie delen zodat anderen er ook wat aan hebben. Er is n.l. wel geschreven woord over deze handelingen maar geen fotomateriaal vandaar.
Allereerst excuses voor de bewogen foto's volgende keer ga ik daar wat beter op letten. Ze zijn even snel tussendoor genomen, jullie weten hoe dat gaat als je druk aan het sleutelen bent.
Bovenstaand het tussenaslager met steunplaat en rubber, genomen met de lens gericht naar de achterwielen toe.
Bovenstaand het gedemonteerde stuk cardanas met daarboven het nieuwe lager en het nieuwe tussenasrubber.
Bovenstaand: zo ziet het er dan uit, de flens van de automaatbak en rechts de "splines" waar de cardanas over de andere cardanas schuift. Dit schuiven gaat heel licht, als het bij het terugzetten niet heel licht eroverheen schuift zit het verkeerd. NOOIT met geweld er weer opschuiven dus.
Bovenstaand: ingezoomd op de flens van in dit geval de automaatbak. Daaronder zie je de beugel met daarin verborgen het rubber welke ik ook meteen maar vervangen heb. (onderstaand een foto van het oude rubber). Het is een kleine moeite om deze beugel even helemaal weg te halen zodat je er allemaal even makkelijker bijkunt (bouten van de flens cardanas). En als je ook het baksteunrubber wilt vervangen is dit toch noodzakelijk. Vergeet niet om de bak dan "op te stoppen" met een verstelbare steun en wat houtklossen, anders komt de bak naar beneden als je de steun loshaalt.
Bovenstaand het oude baksteunrubber, zoals jullie zien compleet aan str*nt na 360.000 km.
Bovenstaand: de cardanas met het lager en rubber al verwijderd, en netjes weer schoongemaakt voor de nieuwe spullen er op gaan.
Bovenstaand: zien jullie de 2 losgehaalde ringen of stofkappen die er vanafkomen, links is de stofkap die aan het open einde zit, en rechts de stofkap die aan het dichte einde zit. Met het dichte einde bedoel ik dus de kant waar je tegenaan moet slaan om het lager en rubber er ef te tikken. Ik raad eenieder ten zeerste aan om de rechtse ring ook meteen te bestellen als je het lager en/of rubber besteld. Het is namelijk bijna onmogelijk om deze stofring netjes te houden daar je er tegenaan moet slaan. Onderstaand zie je deze ring als ie er af is, wordt je niet blij van.
Bovenstaand: de verkl**tte stofring. Heb zo goed en zo kwaad als het ging geprobeerd deze ring weer netjes te krijgen maar een nieuwe is eigenlijk gewenst. Nu vraag ik mij toch af wat deze ring voor nut heeft daar de huidige lagers gesloten zijn en er m.i. geen vuil bij kan komen. Maar beter "mee verlegen" als "om verlegen" zullen we maar zeggen.
Bovenstaand: de gefatsoeneerde stofring weer teruggepaatst.
Bovenstaand het nieuwe lager en het nieuwe rubber voor de "hereniging".
Bovenstaand: en netjes inelkaar getikt met behulp van wat vet en een grote dopsleutel om te tikken. Dt ging allemaal heel makkelijk en was binnen 5 minuten klaar.
Bovenstaand: en het geheel teruggeplaatst op de as, nu er nog weer "optikken".
Bovenstaand: netjes tegen de aanslag aangetikt, weer met behulp van een grote dop of een stuk pijp om dit zonder spanning of scheef gaan voorelkaar te krijgen. Ik raad het sterk af om dit op een losse manier rondom er op te tikken omdat het lager er dan bijna altijd scheef op zal gaan en je dit pas merkt als alles weer gemonteerd is en je gaat rijden. Dan zal het lager gaan kraken of zingen en kun je weer overnieuw beginnen.
Bovenstaand: en het geheel nu weer netjes gemonteerd op de grondplaat, dat ziet er al weer "kek" uit vind ik.
Bovenstaand: ook het stofrubber lekker volgedouwd met lagervet en om het aseind heengedaan.
Bovenstaand: het stuk met het stofrubber schuift dan weer om het stuk cardanas met de z.g. splines heen. Dit kan maar op 1 manier en is dus gemakkelijk te "voelen". Uiteraard moet je om fouten te voorkomen, ook met de flensposities, het e.e.a. voor demontage markeren met een z.g. Widia kraspen. Een stift wit of zwart is niet aan te raden daar dit door alle vettigheid er snel weer af is.
En voila... alles weer netjes gemonteerd. De gehele operatie heeft geresulteerd in een weer smetteloze en vooral geluidsloos werkende aandrijflijn. Het geheel rijd weer als nieuw.
Rest mij nog te vertellen dat het er af halen van het oude lager en rubber mij niet is gelukt zonder de slijpschijf ter hand te nemen. Op zich is hier niets mis mee, het scheelt enorm veel tijd en ergernis. Kijk alleen uit dat je niet in de stofringen of de cardanas zelf slijpt, maar dat spreekt voor zich denk ik. In het totaal ben ik er dankzij een goede voorbereiding en met behulp van een brug zo'n 6 uur mee bezig geweest. Dat viel mij dus best mee omdat ik er nogal tegenop had gezien.