houd soms in bij volgas op benzine - OPGELOST!
houd soms in bij volgas op benzine - OPGELOST!
Hallo,
Ik heb een probleempje sinds vorige week met mijn 940. Hij kan niet zo goed meer tegen gasgeven op benzine.
Toen het zo hard regende begon hij moeilijk te doen bij het starten, onregelmatig stationair, bij gasgeven inhouden en soms bijna afslaan. Ik heb de verdeelkap en rotor vervangen omdat die er niet goed uitzagen. Dat had wel wat resultaat, hij loopt nu weer strak stationair, maar nog steeds bij gasgeven soms wat inhouden. Maar niet altijd, en ook niet op LPG. Dus voorlopig kan ik starten op benzine, dan de motor stilstaand laten opwarmen totdat het systeem overschakelt naar LPG en dan wegrijden. Anders is er niet mee te rijden.
Ik heb allerlei stekkerverbindingen nagelopen, en losgehaald en weer vastgezet, dat had geen effect.
Ik vermoed dat de brandstofpomp wel eens roet in het eten zou kunnen gooien. Die is afgelopen zomer in Frankrijk vervangen door een lokale (dus mij onbekende) garage. En toen ik weer in Nederland was heb ik de slang opnieuw op de pomp (de tankpomp, de enige) moeten vastzetten omdat ze geen slangklemmetje hebben gebruikt. Ze hebben ook het brandstoffilter vervangen, maar is er iets wat ze fout hebben kunnen doen, wat rond de brandstofpomp na een klein jaar weer klachten geeft met het brandstofsysteem?
Andere verdachte is de distributieriem. Het is mogelijk dat hij versprongen is (merk je dat?), want hij stond nogal slap gespannen. Vind ik overigens vreemd, want hij moet nu ongeveer vervangen worden. Rekken die dingen zoveel? Maar dan de vraag wat betreft de klachten. Is het logisch om te merken dat hij dan op benzine klachten geeft, en op gas helemaal niet? Dat sluit volgens mij de onsteking (tijdstip en kracht van de vonk) uit als boosdoener. Het zou dus alleen in het brandstofsysteem kunnen zitten. En de brandstofdrukregelaar lekt geen benzine in het rubberslangetje dus is volgens mij ook geen verdachte. Zijn er electronische componenten behalve de brandstofpomp die wel invloed hebben op het hele systeem, iets voor de aansturing van de injectoren of zo. Misschien worden die wel niet helemaal goed aangestuurd. En zijn er nog verborgen stekkertjes die ik nog niet heb gecontroleerd.
Bottom line, op LPG totaal geen problemen, op benzine met lage toeren ook niet, maar af en toe bij hogere toeren wel. Vooral bij gas los nadat hij 4000 tpm heeft gelopen lijkt het of hij afslaat. Het lijkt wel of hij het onstekingstijdstip af en toe net niet op tijd geregeld krijgt...
Meedenkers?
Groet,
Ton-Herman Melis,
940 LPT '96 op LPG