Volvo 745 tic start niet meer... :-(
Volvo 745 tic start niet meer... :-(
afgelopen weken heb ik wat problemen met de auto gehad. Het gaat hier om een 745 tic uit 1988. Op willekeurige snelheden haperde de motor, het leek alsof hij wilde uitvallen, toerental zakte, motor haperde, geen vermogen, en dan vervolgens toch weer zijn goede toerental oppakte (proces van +/- 1 a 2 seconden). Dat gebeurde op een rit van 60 km een keer of 3 a 4. Aanvankelijke dacht ik een 'vuiltje in de motor' dus maar even afwachten. Vervolgens reed ik een week geleden op de snelweg ongeveer 2500 toeren toen ik de toerenteller als een gek naar de 5500/6000 zag schieten en weer terug naar zijn normale toerental van 2500, de motor bleef op hetzelfde toerental gelukkig. Sommige toerentellers van auto's doen dat als je het contact aanzet, even maximale uitslag en weer terug, daar leek het op. Redelijk merkwaardig maar voor de rest geen rare dingen tijdens het rijden. Tot afgelopen dinsdag, ik start de auto, rij achteruit en na 3 meter valt de motor uit. Opnieuw starten tot 4 keer toe werkte niet. 5 minuten gewacht en toen startte hij wel, ik gaf gas maar dit mocht niet baten, de motor viel weer uit. En nu wil hij helemaal niet meer starten. Verdeelkap, rotor, bougies, kabels zijn half jaar geleden vervangen en werken nog goed, zo ziet bv de verdeelkap eruit:
Nu heb ik al uitgebreid gezocht op tb.com en google heeft ook zijn werk weer gedaan.
Ik ben erachter gekomen dat mijn blok (b230ft) geen toerental sensor heeft zoals de blokken vanaf 1990 hebben maar die van mij heeft een Hall-sensor, die achterop het blok zit bij de verdeelkap, deze neemt de taak van het toerental meten via de nokkenas op zich. Op tb.com enkele ervaringen gelezen over gelijksoortige problemen en die leken allemaal de vinger te wijzen naar de hall-sensor. Dus ik bij aan de slag gegaan, verdeelkap etc eraf gehaald en wat zie ik:
De Plug die de draden van de hall-sensor verbind met de kabel die achteraan je blok hangt, hing bij mij los. Deze plug moet normaal in de cirkel passen/klemmen waar je de verdeelkap op schroeft. Ik de hele bende eraf gehaald na te hebben gekeken hoe alle schroeven erop zitten, want blijkbaar kan je de timing 12 graden aanpassen door je verdeelkap te draaien (wist ik ook niet). En nu ziet het eruit zoals het plaatje hieronder. De draden die tussen de hall-0sensor en de plug zitten lijken intact:
Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie hier ervaring mee/ verhalen gehoord etc. En wat weten jullie van imitatie onderdelen voor deze complete unit (ebay..!) is dit voldoende kwaliteit, ik kan bijvoorbeeld mijn eigen bosch verdeelkap+rotor op dit ding schroeven, anders kan ik ook een complete unit van een sloper halen voor 50e, maar deze heeft ook al 209.000km (als het niet meer is...). Daarnaast heb ik gelezen dat de originele hall-sensor verplaatsen een moeilijke klus is, dus ik vervang dan liever de hele unit (art. nr: 0237-502-001). Alle reacties/gedachten hierover zijn welkom !!!
Groeten Willem