Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Volvo 745 tic start niet meer... :-(

Volvo 745 tic start niet meer... :-(

Volvo 745 tic start niet meer... :-(

- Ingediend door Woes , op 7 mrt 2010 - 5 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

afgelopen weken heb ik wat problemen met de auto gehad. Het gaat hier om een 745 tic uit 1988. Op willekeurige snelheden haperde de motor, het leek alsof hij wilde uitvallen, toerental zakte, motor haperde, geen vermogen, en dan vervolgens toch weer zijn goede toerental oppakte (proces van +/- 1 a 2 seconden). Dat gebeurde op een rit van 60 km een keer of 3 a 4. Aanvankelijke dacht ik een 'vuiltje in de motor' dus maar even afwachten. Vervolgens reed ik een week geleden op de snelweg ongeveer 2500 toeren toen ik de toerenteller als een gek naar de 5500/6000 zag schieten en weer terug naar zijn normale toerental van 2500, de motor bleef op hetzelfde toerental gelukkig. Sommige toerentellers van auto's doen dat als je het contact aanzet, even maximale uitslag en weer terug, daar leek het op.  Redelijk merkwaardig maar voor de rest geen rare dingen tijdens het rijden. Tot afgelopen dinsdag, ik start de auto, rij achteruit en na 3 meter valt de motor uit. Opnieuw starten tot 4 keer toe werkte niet. 5 minuten gewacht en toen startte hij wel, ik gaf gas maar dit mocht niet baten, de motor viel weer uit. En nu wil hij helemaal niet meer starten. Verdeelkap, rotor, bougies, kabels zijn half jaar geleden vervangen en werken nog goed, zo ziet bv de verdeelkap eruit:

verdeelkap

Nu heb ik al uitgebreid gezocht op tb.com en google heeft ook zijn werk weer gedaan. 

Ik ben erachter gekomen dat mijn blok (b230ft) geen toerental sensor heeft zoals de blokken vanaf 1990 hebben maar die van mij heeft een Hall-sensor, die achterop het blok zit bij de verdeelkap, deze neemt de taak van het toerental meten via de nokkenas op zich. Op tb.com enkele ervaringen gelezen over gelijksoortige problemen en die leken allemaal de vinger te wijzen naar de hall-sensor. Dus ik bij aan de slag gegaan, verdeelkap etc eraf gehaald en wat zie ik:

hallsensor stekker

 De Plug die de draden van de hall-sensor verbind met de kabel die achteraan je blok hangt, hing bij mij los. Deze plug moet normaal in de cirkel passen/klemmen waar je de verdeelkap op schroeft. Ik de hele bende eraf gehaald na te hebben gekeken hoe alle schroeven erop zitten, want blijkbaar kan je de timing 12 graden aanpassen door je verdeelkap te draaien (wist ik ook niet). En nu ziet het eruit zoals het plaatje hieronder. De draden die tussen de hall-0sensor en de plug zitten lijken intact:

hallsensor

 

Nu is mijn vraag aan jullie, hebben jullie hier ervaring mee/ verhalen gehoord etc. En wat weten jullie van imitatie onderdelen voor deze complete unit (ebay..!) is dit voldoende kwaliteit, ik kan bijvoorbeeld mijn eigen bosch verdeelkap+rotor op dit ding schroeven, anders kan ik ook een complete unit van een sloper halen voor 50e, maar deze heeft ook al 209.000km (als het niet meer is...). Daarnaast heb ik gelezen dat de originele hall-sensor verplaatsen een moeilijke klus is, dus ik vervang dan liever de hele unit (art. nr: 0237-502-001). Alle reacties/gedachten hierover zijn welkom !!!

 Groeten Willem

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2895 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.