Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Recente discussies
    • Tracker
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Agenda 2023
    • Inloggen
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Sitereglement
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Lidmaatschap
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van jeex/Pirouetjes draaien in Zweden

Pirouetjes draaien in Zweden

07/03

2010

Pirouetjes draaien in Zweden

- Ingediend door jeex , op 7 mrt 2010 - 7 Reacties -

Twee weekjes Zweden met zoveel sneeuw en koude dat zelfs de Zweden er in de Telegraaf over de klagen. Voor de haven van Sundsval zit de grootste ijsbreker van de Botnische golf vast in vier meten dit kruiend ijs. Sneeuwscooters het ijs op, dynamiet aangebracht en knallen maar. De ijsbreker moest even naar Stockholm om daar zestig zeeschepen vrij te maken, waaronder 22 cruiseschepen vol gasten.

Wij zijn op de heenweg op de E4 na drie pirouetten bovenop de vangrail in de middenberm beland. Gelukkig zat daar zoveel sneeuw omheen, dat we zonder schade weer losgetrokken konden worden. Alleen de schokbrekers leken gesneuveld te zijn, de auto kwam bijna niet meer omhoog uit z'n veren. Dus even verderop een vändplats opgegaan; bleek dat er ongeveer 300 kg sneeuw onder de auto, in de wielkasten en zelfs in de motorruimte zat. Halfuurtje sneeuw en ijs bikken en onze baksteen was weer klaar. Ik denk dat weinig auto's dit voorval zo goed overleefd zouden hebben.

Bij aankomst was de auto ongeveer honderd kilo zwaarder door aangegroeid ijs - zie foto's.

 

 

 

240 pickupEn dan wat plaatjes van de opgeleukte Amazons en kattenruggen en een 240 waar hier de 15+ ers in rondrijden. Ze mogen (en op papier kunnen) niet harder dan 25 kmu. En wat roept mijn lief: zo een wil ik ook. Dus als we verhuisd zijn, wordt onze tweede auto een Amazon Pick Up. Of misschien dat we onze 940 importeren en ombouwen tot pickup.

Die schuiver was niet te vermijden, want geen spijkerbanden, terwijl de weg ineens was veranderd in een dunne ijslaag. Fanny heeft goed tegengestuurd, maar zonder kunstschaatsen onder, valt er op ijs weinig te sturen. De schuiver zou kunnen komen door automatisch terugschakelen waarbij net iets meer power op de achterwielen komt. De extra power door de MBC zou dit dus veroorzaakt kunnen hebben. Aan de andere kant, zorgde het extra koppel door de MBC er vele malen voor dat terugschakelen juist niet nodig was en we met weinig toeren toch elke sneeuwhelling op konden. Lachen: 11% hellinkje, 2 dm dikke sneeuw, paar lekker bochten, dotje gas en gaan met die banaan.

Zweden met Volvo's 740/940 - het zijn er nogal wat - maken overigens geen bochten; ze maken hoeken. Stuurtje om, planken en de achterwielen zetten de kont in een zwiep om de hoek. Handrem niet nodig.

Check het album op Photobucket.

  • blog van jeex
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

jeex
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2778 weeks ago

Binnenkort

  • varfard 2023
    10:00 tot 17:00
  • Sleuteldag...
    10:00 tot 15:00

Nieuwe onderwerpen

  • botsing
    31 mrt 2023
  • AW71L automaatbak heeft teveel olie?
    30 mrt 2023
  • Nieuw lid
    30 mrt 2023
  • Volvo 940 voorstoelen beige leer
    26 mrt 2023
  • krukas (bakzijde) keerring vervangen
    21 mrt 2023

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Zaalheuvelweg 8, 5363TG Velp (NB)

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.