offtopic Wat doet de weerstand in het circuit van een lichtspoel bij bromfiets
offtopic Wat doet de weerstand in het circuit van een lichtspoel bij bromfiets
Een vraag voor de elektrotechnici onder ons:
Sinds kort heb ik er een brommer bij, een Peugeot Elyseo, qua formaat eigenlijk een motorscooter maar dan met 50 cc tweetaktmotor erin.
De elektra en met name de bedrading is niet best, veel corrosie en afgebroken kabelschoentjes enzo.
Er zijn twee weerstanden in het circuit opgenomen; dit zijn metalen hulzen gevuld met steenachtig (porcelein) waar een kabeltje uitkomt.
Dat kabeltje bestaat uit gevlochten ijzerdraadjes met een stoffen isolatiemantel. De metalen huls zit op het frame geschroefd (op de massa).
Volgens een webshop met schema's en onderdelen gaat het bij de zware weerstand om een RESISTOR 30W 5.9 OHM
Als ik het goed heb begrepen, dan zitten deze weerstanden in het stroomcircuit (stroomdraad) die wisselstroom vanaf de lichtspoel (alternator) levert.
Op die draden zitten de elektrische choke (lichte eind weerstand) en de koplamp+achterlicht (zware eind weerstand).
Deze onderdelen kunnen dus ook functioneren zonder de accu in het systeem.
En als ik het -alweer- goed heb begrepepen, dan dient die weerstand om bij piekafgifte van de lichtspoel, dus bij volgas, de te hoge voltage te reguleren.
Maar klopt dat ?
Ik heb deze vraag dus want bij de zware weerstand die geplaatst is in het circuit van de verlichting, het kabeltje precies afgebroken waar deze in het porcelein van de weerstand verdwijnt.
Nu heb ik dat provisorisch gerepareerd, door ter plekke een stalen spijkertje erin te slaan en daar een ander draadje weer aan te knutselen. Maar, de weerstand is dus nu kleiner (rond de 4 Ohm) dan deze zou moeten zijn.
Waarschijnlijk omdat het nieuwe draadje minder weerstand heeft dan de oude, of omdat ik met die spijker contact maak met metalen omhulsel van de weerstand en dus rechtstreeks op de massa.
Wat gaat er nu gebeuren als ik nu toch met licht aan ga rijden, wat is dan het risico dat ik loop met die verminderde weerstand. Koplampje doorbranden is geen groot probleem, maar een fik in de bedrading wel...
Met andere woorden, hoe precies komt dit allemaal. Ik heb de neiging om te denken dat het wel meevalt, het is geen raket technologie. Bovendien als leek denk ik dat het verschil tussen 4 Ohm en 6 Ohm ook wel meevalt, maar goed ik ben dus een leek.
Als het echt risico op brand of ellende oplevert dan zet ik een nieuwe weerstand in, maar kost weer 25 euro.
In vergelijking met onze baksteen onderdelen valt dat nu ook wel weer mee, maar ik geef het liever uit aan een nieuwe oliefilter :-)
Alvast bedankt voor reacties, los van de huidige houtje touwtje oplossing ben ik ben ook wel nieuwsgierig of ik het principe van die weerstand goed begrijp.