Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/offtopic Wat doet de weerstand in het circuit van een lichtspoel bij bromfiets

offtopic Wat doet de weerstand in het circuit van een lichtspoel bij bromfiets

offtopic Wat doet de weerstand in het circuit van een lichtspoel bij bromfiets

- Ingediend door MaartenG , op 6 mrt 2010 - 1 Reacties -
Forum: 
Electro

Een vraag voor de elektrotechnici onder ons:
Sinds kort heb ik er een brommer bij, een Peugeot Elyseo, qua formaat eigenlijk een motorscooter maar dan met 50 cc tweetaktmotor erin.
De elektra en met name de bedrading is niet best, veel corrosie en afgebroken kabelschoentjes enzo.
Er zijn twee weerstanden in het circuit opgenomen; dit zijn metalen hulzen gevuld met steenachtig (porcelein) waar een kabeltje uitkomt.
Dat kabeltje bestaat uit gevlochten ijzerdraadjes met een stoffen isolatiemantel. De metalen huls zit op het frame geschroefd (op de massa).

Volgens een webshop met schema's en onderdelen gaat het bij de zware weerstand om een RESISTOR 30W 5.9 OHM

Als ik het goed heb begrepen, dan zitten deze weerstanden in het stroomcircuit (stroomdraad) die wisselstroom vanaf de lichtspoel (alternator) levert.
Op die draden zitten de elektrische choke (lichte eind weerstand) en de koplamp+achterlicht (zware eind weerstand).
Deze onderdelen kunnen dus ook functioneren zonder de accu in het systeem.
En als ik het -alweer-  goed heb begrepepen, dan dient die weerstand om bij piekafgifte van de lichtspoel, dus bij volgas, de te hoge voltage te reguleren.
Maar klopt dat ?

Ik heb deze vraag dus want bij de zware weerstand die geplaatst is in het circuit van de verlichting, het kabeltje precies afgebroken waar deze in het porcelein van de weerstand verdwijnt.
Nu heb ik dat provisorisch gerepareerd, door ter plekke een stalen spijkertje erin te slaan en daar een ander draadje weer aan te knutselen. Maar, de weerstand is dus nu kleiner (rond de 4 Ohm) dan deze zou moeten zijn.
Waarschijnlijk omdat het nieuwe draadje minder weerstand heeft dan de oude, of omdat ik met die spijker contact maak met metalen omhulsel van de weerstand en dus rechtstreeks op de massa.

Wat gaat er nu gebeuren als ik nu toch met licht aan ga rijden, wat is dan het risico dat ik loop met die verminderde weerstand. Koplampje doorbranden is geen groot probleem, maar een fik in de bedrading wel...
Met andere woorden, hoe precies komt dit allemaal. Ik heb de neiging om te denken dat het wel meevalt, het is geen raket technologie. Bovendien als leek denk ik dat het verschil tussen 4 Ohm en 6 Ohm ook wel meevalt, maar goed ik ben dus een leek.
Als het echt risico op brand of ellende oplevert dan zet ik een nieuwe weerstand in, maar kost weer 25 euro.
In vergelijking met onze baksteen onderdelen valt dat nu ook wel weer mee, maar ik geef het liever uit aan een nieuwe oliefilter :-)

Alvast bedankt voor reacties, los van de huidige houtje touwtje oplossing ben ik ben ook wel nieuwsgierig of ik het principe van die weerstand goed begrijp.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Mathy
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2893 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.