Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Diesel/Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?

Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?

Verkeerde olie oorzaak van een warme motor in de bergen?

- Ingediend door turbo , op 5 mrt 2010 - 29 Reacties -
Forum: 
Diesel

Hallo allemaal,

Even wat geschiedenis vooraf: 4 jaar geleden voor de vakantie een Volvo 940 Estate Polar Turbo Diesel 2.4 (VW) motor 6 cilinder uit 1995 gekocht. Aan de motor was niks te merken dus we zijn er mee met de caravan (ca. 1.200 kg) naar Zuid-Frankrijk gegaan. Daar aangekomen blies de motor z'n laatste adem uit: gescheurde kop. Auto op transport terug en na veel zoeken eindelijk tweedehands kop gevonden. Bij inzetten van deze cilinderkop bleken de zuigers ook verrot. Desbetreffende garage had ook nog een tweedehands onderblok en heeft de boel ingebouwd.

1 Jaar verder: auto + caravan mee naar Zuid-Frankrijk. Op de terugweg, we hadden nog maar 1 dag te rijden naar Nederland, scheidt hij er weer mee uit. We herkennen de symptonen al meteen: gescheurde kop. Dit keer toevallig een 940 specialis in de buurt gevonden. Bij controleren van de motor vindt hij de gescheurde kop niet zo verwonderlijk, de motor blijkt nogal creatief en met onderdelen van verschillende blokken in elkaar gezet te zijn en diverse thermostaten zijn verrot. Dit keer gaat er een nieuwe cilinderkop op, onderblok is nog in orde.

Vorig jaar (we durven al bijna niet meer): de auto rijdt perfect. Wanneer we halverwege Frankrijk zijn in de Auvergne (weg met lange klimmen en dalen van zo'n 6%, sommige klimmen boven de 1.000 meter) ineens vanuit het niets, aan het einde van een lange klim, rook onder de motorkap vandaan en temperatuurwijzer in het rood. Auto trekt overigens nog als een tierelier. Direct gestopt en afgesleept. Franse garage jaagt de motor stationair flink op en maakt nog een test(dodemans)rit door de bergen (zonder caravan), maar motor wordt niet meer warm. Echter, expansievaatje is steeds leeg na een stukje rijden. Dus auto weer retour Nederland. In Nederland kan er eigenlijk niets gevonden worden waarom de motor weer warm werd.

Nu mijn 2 vragen:

1) Het zou wel eens kunnen zijn dat ik niet de juiste motorolie gebruikt heb in de zomer (ik dacht van wel, maar misschien heb ik me vergist). Kan te dunne motorolie veroorzaken dat de motor tijdens lang klimmen met de caravan erachter te warm wordt?

2) Stel dat het probleem was dat de thermostaat niet goed open ging, is het schadelijk om de thermostaat er voor de vakantie uit te halen of zou dit juist de problemen oplossen?

Ik hoop dat er iemand is die hier wat zinnigs over durft te zeggen. De zomervakantie begint er weer aan te komen en we vrezen dat de ANWB de auto dit jaar wel eens zou kunnen laten staan in Frankrijk gezien de leeftijd. Tot nu toe is hij steeds weer thuisgebracht omdat hij er nog zo ongelooflijk goed uitziet. Ander optie is een auto huren voor de vakantie, maar dat kost ook niet niks!

Alvast hartelijk dank voor reacties.

Fred

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.