Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Tuning en motorsport/wastegate actuator HTP/LPT

wastegate actuator HTP/LPT

wastegate actuator HTP/LPT

- Ingediend door Wouter1973 , op 17 feb 2010 - 6 Reacties -
Forum: 
Tuning en motorsport

Ik heb op dit forum altijd begrepen dat HET verschil tussen een LPT en een HPT de wastegateactuator was. Die zou bij een LPT al bij ca. 0,35 in beweging komen, en bij een HPT pas rond de 0,65 bar. Dat heeft dan weer te maken met de veer/membraan die in het actuatorpotje verscholen zit. Met andere woorden: als je van je LPT een HPT wil maken kan dat d.m.v. een veelbesproken MBC, danwel door vervanging van de wastegateactuator. Er waren zelfs beweringen dat je de actuator van een turbodiesel moest hebben, die zou meteen tot 0,8 bar gaan. Het klinkt allemaal logisch, maar het stemt helaas niet overeen met de praktijk zoals ik die heb ervaren.

Omdat de MBC toch een min of meer indirect werkend systeem oplevert en ik toch niet verder dan 0,65 a 0,7 bar druk wil gaan dacht ik er goed aan te doen een wastegateactuator van een HPT te monteren. Dat monteren was op zich een fluitje van een cent. Zelfs de verstelbare actuatorstang van de HPT (waarom zijn die eigenlijk verstelbaar??) hoefde niet versteld te worden, gewoon plug & play. Bij een testrit bleek echter dat de druk maar tot ongeveer 0,4 bar opbouwt. Een stabiele 0,4 bar, dat wel, maar zeker niet de 'beloofde' 0,65 bar. Teruggekomen van de proefrit de wastegateactuator weer uitgebouwd en nogmaals gemeten bij welke druk deze in beweging komt. Dat is inderdaad ergens tussen de 0,4 en 0,45 bar, precies zoals ik in de drukmeter van mijn 940 ook al aflas. Waarmee voor mij een raadsel is ontstaan, want waar wordt bij een HPT de resterende 0,25 bar dan uitgehaald?? (0,65 - 0,40 = 0,25). Is er een turbo-kenner die hier licht in de duisternis kan werpen? En is het vervangen van alleen een wastegateactuator om van de standaard LPT druk van 0,35bar naar HPT druk (0,65 bar) te gaan dan een broodje aap verhaal?

Ik heb nu mijn oude LPT-actuator met MBC maar weer terug gemonteerd.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.