Extra alternator in diesel-baksteen?
Extra alternator in diesel-baksteen?
Hoi iedereen,
Na twijfels om de 940 weg te doen (mijn vriendin heeft een auto van dat andere zweedse merk die goedkoper is in belastingen en we hebben een busje bij gekocht), hebben we toch maar besloten de baksteen bij te houden en de andere Zweed de deur uit te doen.
Ondertussen ben ik al zo goed als gerevalideerd van de operatie die ik vorig jaar heb ondergaan (nu sukkel ik wel met mijn rug, maar zolang ik mij wat rustig hou en niet ga zware dingen tillen heb ik daar geen last van) en dus wordt het wel eens hoog tijd om de caraudio plannen tot uitvoer te brengen.
Aangezien het om een installatie gaat die volactief wordt aangestuurd (iedere speaker een eigen versterkerkanaal, geen passieve crossovernetwerken, geen speakers rechtstreeks op de radio...), zal dit wel wat stroom trekken natuurlijk, en mijn arme 92'er dieseltje is nu niet bepaald rijkelijk voorzien van stroom met het 55A alternatortje.
Nu zou ik natuurlijk kunnen de alternator vervangen door een zwaarder model, maar het zou pas helemaal leuk zijn mocht ik een alternator (en accu, maar dat is geen probleem) kunnen bij plaatsen die volledig gescheiden is van de originele elektro voor de car audio. Op die manier kan ik alle standaardbekabeling gewoon origineel laten en gewoon voeden met het standaard 55A alternatortje en een simpele startaccu, en alles wat met de audio te maken heeft aansluiten op de tweede accu en alternator. Op die manier moet ik ook niet gaan klooien met scheidingsrelais of diodeblokken om te voorkomen dat de wagen niet meer wil starten als ik de muziek wat te lang heb laten spelen zonder draaiende motor en moet ik ook geen originele bekabeling vervangen, enkel bij plaatsen.
Zitten er hier mensen die al eens een alternator hebben BIJgeplaatst in een baksteen? Zo ja, plan van aanpak, eventuele foto's, informatie over waar je aan de alternator, riemen, beugels... hebt gekomen?
groetjes,
Isabelle