gierende benzinepomp
gierende benzinepomp
Beste Volvo collega's,
Een week of twee geleden begon de brandstofpomp van mijn 940 GLE (de vliegende baksteen) ontzettend veel herrie te maken. Vooral in een file was het afschuwelijk, alsof ieder moment alles uit elkaar kon springen. Een tijdje daarna ging het lambda lampje aan en twee dagen daarna kreeg ik hem bijna niet meer gestart. Alle draadjes op het forum uitgebreid nagkeken, maar niet echt de oplossing gevonden. Mijn garage (geen volvodealer) heeft de pomp vervangen, maar het geluid bleef, evenals het onregelmatig lopen. De nieuwe pomp er weer afgehaald en ingeleverd (een beetje duur vor iets dat het niet doet). Toen zelf maar het brandstogsysteem na gaan lopen van achter naar voor: pomp in benzinetank: OK (draadje losgemaakt, weerstand gemeten: geen kortsluiting, wel weerstand, als je het draadje weer vastmaakte een zoemend geluid), pomp onder de stoel was al vervangen, brandstoffilter ook vervangen. Vervolgens de retourleiding nagekeken en door gespoten, leek een beetje vertopt te zijn. Er stond geen benzine in. Daarna de drukregelaar vervangen (vooraan het inspuitsysteem) en ja hoor: alles weer OK: geen gierende pomp meer, mooi stationair lpen, goed starten. Mijn theorie is dat de pomp (oinder de stoel) probeerde de druk op te bouwen, maar die druk werd niet naar 3 atmosfeer of zo teruggebracht, maar bleef (veel) te hoog. Daardoor teveel druk op de inspuiters en teveel benzine in de motor. De pomp had er ook moeite mee. Misschien kan iemand van de collega's hier zijn voordeel mee doen. Ik ga nu eens kijken of mijn benzineverbruik weer binnen redelijke grenzen is gekomen.
Nog één vraagje. Ik he voor de zekerheid ook een nieuw brandstofrelais gekocht, maar op de plaats waar dat zou moeten zitten zit helemaal niets. Hoe kan dat nu weer? Weet iemand waar dat brandstofrrelais (ik heb een groene gekregen van de volvodealer op grond van mijn kenteken) zou moeten zitten?
Vriendelijke groet,
Chris Wiggers,
Volvo 940 GLE
430K