doormeten van de luchtmassa meter
doormeten van de luchtmassa meter
vandaag , ik moest het gewoon weten, de luchtmassameter van Alex getest en naar de hemel geholpen.
de demontage wagen die ik heb staan met een b230f moest het maar eens laten zien wat er anders aan is.
motor warm laten lopen en vervolgens de lmm uitgewisseld.
motorgedrag veranderde in eerste instantie niet, maar na 30-45 sec ging de motor toch minder lopen, en ging mee benzine stinken uit de uitlaat.
duidelijk teveel brandstof.
de meetwaarde van de lmm waren ook duidelijk anders
de weestand (stroom) door de weerstand R3(PTC) (luchttemperatuursensor) van de luchtmassameter week sterk af tov de (nog) goede lmm.
dat was iets verrassends voor me omdat ik de focus op de gloeidraad had gezet. echter deze week nauwelijks af.
deze ijlde na in de bijregeling en bleef 541 ohm en reageerde ongeveer 15-20 seconde later
nadat deze is schoongemaakt (gewoon met doek) is de weersand 553 ohm geworden (bij de goede meter 550ohm bij 20 graden) en de reactie tijd 1-2 sec. deze daalde tot 534 ohm ongeveer gelijk met de goede lmm.
li -re R3 R2 R1
weestand van de gloeidraad(R2) bij 20 graden is 1,7ohm bij beide (gebruikte) meters
en ook de Meetweerstand (r1) is bij beide gelijk 3.8ohm ( die ook weinig veranderd bij de temperatuur wisseling)
hieronder de vuile tempsensor R3 en de gereinigde
echter is de lmm in de strijd gesneuveld (om deze foto's te maken)
maar bij het testen was de reactie van de lmm wel duidelijk verbeterd.
ook heb ik vandaag mogen ervaren waarom er een gaasje voor zit, tijdens het testen (om de luchtvochtigheid te veranderen) met de plantenspuit voor de lmm gespoten.
met gaas is het ongeveer 2a3 cm nat in het onderste gedeelte en de weerstanden bleven droog
zonder het gaasje is de temperatuur sensor doorweekt en de kpl lmm is aan de binnen zijde nat.
wat dus wilt aangeven dat er een andere luchtstroom in de lmm aanwezig is.
mijn voorlopige conclusie is dat de temperatuur sensor de grootste boosdoender is in deze lmm door vervuiling
en dat de reiniging van de sensor voorzichtig met een wattestaafje en alcohol zou kunnen gebeuren.
en het gaasje aan de voorzijde van de lmm zeker laten zitten.
gebruikte middellen:
745 met b230f
PM 97 scoopmeter
2x lmm ....016 waarvan 1 is overleden.