Hoort dit zo? of?
Hoort dit zo? of?
Beste volvoverslaafden,
Heb al een tijdje 'last' van dit 'probleem'
Vroeg me af of het zo hoort of dat het niet zo hoort.
Iniedergeval:
Als ik stil sta, draait de motor 900 tot 1000 toeren.
Maar als ik rij, en ik trap de koppeling in, of zet hem in zn vrij.
Dan 'kiest' ie willekeurig een toerental tussen de 1000 en 1500 toeren en blijft daar stabiel op hangen.
Ga ik bv 50 in zn 4, draait ie ongeveer 1500 toeren, trap ik dan op de koppeling of zet ik hem dan in zn vrij en blijf door rollen. dan blijft ie hangen tussen de 1300 en 1500.
Maar gaat niet terug naar stationair.
Doe ik gasgeven in zn vrij, bv ff naar 2500.
Laat ik los, gaat ie weer tussen de 1300 en 1500 draaien.
Zelfde op 80 kmpu, in zn 5, koppeling of zn vrij, en dan blijft ie vrolijk hangen op 1500.
Ga ik remmen tot stilstand, dan blijft ie die toeren aanhouden, vervolgens lijkt het afentoe "alsof" hij dan niet op 4 cilinders loopt , iniedergeval je voelt het trillen in de wagen.
En dan valt ie ineens naar 900 toeren. en is alles weer goed.
Ga ik dan weer rijden, ja dan blijft ie weer hangen tussen de 1000 en 1500.
Soms gaat ie ook wel 1100 of 1200 draaien.
Ik vind ook dat ie behoorlijk loopt te roken, kan ook aan het weer liggen.
Iniedergeval je ziet de rookwolken in je achteruitkijkspiegeltje, zowel koud als warme motor.
Paar dagen geleden wel een lucht lek gevonden, de aansluting van de carterventilatie bij de gasklep was losgescheurd, en daar zat een spleet waar die door zoog.
Dat toen gefixt, en de accu ff losgehad om te ressetten.
Toen liep die wel weer stukken beter.
Maar nog steeds deze 'symptonen'
Iniedergeval: nooit foutcodes gehad, en ook nooit lambda lampje.
??
Groeten,
Gerben