Koude motor en klepspeling
Koude motor en klepspeling
Goedemiddag,
Gisteren heb ik de klepspeling gecontroleerd van de motor (B230FK lpi) van mijn 940. Nu weet ik dat bij koude motor die speling tussen de 0,35 en 0,40 cm dient te zijn. Mij viel op dat haast alle kleppen behoorlijk ruim stonden, dw.z. > 0,45/0,50. Nu is de koude motor bij dit weer ook écht een koude motor. Zou dit o.a. kunnen worden verklaard vanwege de vrieskou (metaal krimpt)? Voor de zekerheid heb ik alle kleppen in ieder gevan ruimer dan 0,40 gesteld (mede in aanmerking genomen dat ik op lpg rijd). Nu de uitzetting c.q. krimpen van het metaal naar mijn idee recht evenredig is met de temperatuurtoe- of afname lijkt het mij dat dit niet het geval kan zijn nu bij warme motor een speling van 0,40-0,45 moet worden aangehouden. Ten opzichte van kamertemperatuur is de temperatuursstijging van een warme motor groter dan de daling i.g.v. vrieskou van - 10. Graag verneem ik jullie mening!
Gr.
Derk