Voorstellen & voortgang... '87 744 Turbo
26/10
2005
Voorstellen & voortgang... '87 744 Turbo
Hallo Volvoliefhebbers,
Mijn naam is Marcel Blokpoel, via Jan Huijsmans en Willem van Strik bij deze club terechtgekomen. Sommigen van jullie zijn mij al wel eens tegengekomen bij/met genoemde heren :) Ik ben 26, student Informatica met een deeltijd bijbaan. Mijn auto verleden (rijbewijs sinds '97) loopt vanaf Toyota via enige Fransozen dus nu naar Volvo. Dat een 7/9 serie niet in het parkeervak voor de deur past (tenminste, dan past de Dae.. eh, Chevy van de buurman er niet meer bij ;)) heeft me er tot dusver van weerhouden er een te kopen. Dagelijks rijd ik in een oude Xantia op LPG en ook dat past maar net.
Aanleiding dat ik hier nu toch kom kijken was het feit dat mijn hobby-auto (een Peus 309 1.4, met daarin een 1.9 GTI motor en onderstel gemonteerd, het "wolf in schaapskleren" idee) bij de laatste slalom (bij jullie bekend als Elandrun) door een mede-bestuurder in de zandwal gezet is. Schade was niet groot en is grotendeels hersteld, maar ik vond het een mooi moment om uit te zien naar wat anders. Achterwielaandrijving leek me wel eens leuk, en turbo's hebben me ook altijd kunnen boeien. Ik ben gek op dat elastieken gaspedaal ;) Mijn tweede (hobby) auto staat niet voor de deur dus dat bezwaar viel weg. Toen een oldtimerverzekering met enige moeite ook te regelen bleek, omdat het een tweede auto is, kwam een zwaardere auto als een 7-serie dus toch nog binnen bereik. De maandkosten zijn nog steeds hoger dan vedergewicht 309, maar te overzien.
De oude neus vind ik nog het leukst, hoewel de allerlaatste 960/S90/V90 neus ook zeker niet verkeerd is. Gegeven het budget lag de keuze voor de hand :D Overigens heb ik ook naar Subaru's (naast achterwielaandrijving ook voorwielaandrijving) en BMW's gekeken, maar deze 740 was het eerste echt leuke wat op mijn pad kwam voor een mooi prijsje.
Een 740 Turbo Intercooler van 1987, met bijna 248.000 op de teller. Voor zover ik kan overzien helemaal origineel met zenderzoekradio en erg weinig opties ; dus gewoon halfleer en zelf slingeren aan ramen en schuif/kanteldak. Het is een vrij net exemplaar, we hebben nog geen roest kunnen ontdekken behalve een steenslagpitje op de motorkap. Twee minimale deukjes, een lekke linker koplamp en rechter achterlicht en dat was het wel zo'n beetje. Het leer heeft een beetje honger maar is volgens mij prima te redden, er zit alleen een heel klein gaatje in de middenarmsteun, de rest is hoogstens licht bekrast en een tikje kalend.
Een kort proefritje door de stad leverde ook geen gekkigheid op anders dan een klein hikje in de motor. Wel lag er het nodige olie op de motor maar dat zou liggen aan een inmiddels gerepareerd lek bij de ontsteking.
Voor een mooi prijsje werden we het eens en kaapte ik deze turbotank voor de neus van een opkoper weg. En zo kwam ik dus hier terecht. Wordt vervolgd...
Marcel