B200ET heeft de hik
B200ET heeft de hik
Hallo,
Ik zal me elders in dit forum nog wel even voorstellen en vanmiddag even een paar plaatjes schieten van mijn nieuwe hobbyauto, een '87er 740 Turbo Intercooler met B200ET motor, 247.800 gelopen. Maar even kort: mijn naam is Marcel en ik ben een bekende van Jan H. en Willem van S. ; sinds kort meegesleurd het volvo wereldje in ;) Sommigen van jullie zijn mij al wel eens tegengekomen denk ik.
Mijn Turbo is er eentje met Motronic en zo'n ouderwetse "draaideur" luchtweger. Ik heb 'm gisteravond opgehaald. Tijdens de proefrit vorige week merkte ik al af en toe een hikje maar ik heb de fout gemaakt die proefrit niet buiten de stad te laten lopen. Daardoor heb ik een trilling bij het remmen en het feit dat het hikken op de grote weg bij constante snelheid erger werd niet bemerkt.
Probleem treedt dus eigelijk vooral op als de turbo nog niet meeblaast. Voluit accelereren gaat wel soepel. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de luchtweger (waar overigens aan geknoeid is door een vorige eigenaar, gezien de kitresten langs het deksel) versleten is, maar voordat ik voorbarige conclusies trek wilde ik het nog even aan jullie voorleggen.
Ik zag op een gegeven moment ook het spruitstuk donkerrood gloeien. Nu is dat best een mooi gezicht, maar volgens mij hoort het niet. Zou dat duiden op een te arm mengsel, wat ook het inhouden kan verklaren? Of kan ik het allemaal toeschrijven aan de vettige ontsteking (beetje oude en nieuwe olielekkage, die op zich zo opgelost moet zijn). "off-boost" is ie sowieso vrij sloom, maar dat zal wel normaal zijn voor een tweeliter.
Is deze Motronic ook een model met ontsteking en injectie geheel gescheiden? Ik zie bij de accu een zwart computertje zitten, en bij de voeten van de passagier zit ook een computer.
Groeten,
Marcel