Groot achterstallig onderhoud 940
Groot achterstallig onderhoud 940
Hallo allemaal!
Ben redelijk nieuw hier maar al zeer onder de indruk van alle informatie en hulp die er op dit forum te vergaren valt.
Ik zal eerst wat over mezelf en mijn geliefde auto vertellen.
Ben 40 jaar en sinds 2003 woonachtig in Noorwegen. Daar in 2004 een toen 10 jaar oude 940 GL Estate automaat (180.000 km) aangeschaft voor de forse prijs van 13.000 euries. Tja, het is een prachtig land en het bevalt uitstekend maar die auto prijzen zijn wel ff schrikken. Maar goed, ik heb er geen moment spijt van gehad want het is een heerlijke auto die me nog nooit heeft laten staan. In al die jaren een dikke 100.000 km gereden en behoudens wat banden en een (deel) uitlaat en wat vaste slijtage onderdelen nog nooit wat gehad.
Maarrrrr......in de loop der jaren zijn er wel wat kleine en minder kleine mankementjes ontstaan. Aangezien ik de komende maanden tijd heb ben ik van plan om hem eens lekker te gaan vertroetelen. Ik zal een opsomming maken van wat er mankeert en wat ik van plan ben om te gaan doen.
(In willekeurige volgorde genoteerd.)
*Remmen + schijven en eventueel klauwen rondom.
*Schokbrekers rondom. (Gelijk na aanschaf verzwaarde veren onder laten zetten want hij hing behoorlijk in zijn kont. Nu zijn de schokbrekers aan de beurt. Ben nog steeds niet helemaal zeker of er nivomats onder liggen maar geloof het niet.)
*Distributieriem en andere snaren.
*Kleppen stellen.
*Vloeistoffen (Olie water rem etc.)
*Gordels achterin beginnen te rafelen.
*Scheur in de voorruit.
*Brandstof meter en temp. meter checken (De brandstofmeter doet het ongeveer 1x in de maand een paar km. Dit is al vanaf het moment dat ik hem kocht. Weet inmiddels door dit forum waar ik moet zoeken, hoop ik. Alle tips zijn natuurlijk welkom.)
*Binnenverlichting werkt niet bij rechterachterdeur.
*Kofferbakverlichting (Lampje?)
*Remlicht rechtsachter heeft zeer waarschijnlijk een massaprobleem want die doet het soms wel en soms niet. (Het plastic is erg dof dus daar moet ook een andere voor in de plaats)
*Antenne. (Is afgebroken en ooit wel gezocht naar een vervangedn exemplaar maar nooit kunnen vinden. De vraag dus: Wie heeft er nog eentje liggen? Hoeft niet elektrisch te zijn.)
*Linkerachterdeur sluit niet bij centrale deurvergrendelijng.
*Achterklephandel blijft hangen. (Gaat daardoor soms niet mee open)
*Lampje van airbag blijft soms branden. (Vaag probleem. Ook via deze site al het een en het ander gevonden. Tips uiteraard welkom. Klap op zijn dashboard en hij gaat weer uit. Motor loopt op zo'n moment slecht en accu is dan binnen no-time leeg. Heb wel het idee dat ik de laatste tijd steeds harder moet meppen.)
*Rechtervoorportier raam gaat niet meer helemaal dicht. (Ook de oplossing hier al gevonden hoop ik)
*Zweet behoorlijk bij voorste cilinder (Eigenlijk ontstaan na distributieriemvervanging geloof ik. Gebruikt verders geen olie maar merkte laatst wel dat er ook olie via de dop vertrekt. Zal het testje wat ik hier op de site las eens proberen. Misschien toch overdruk?)
*Aansluiting stekker aanhanger (Helemaal niets, boeltje ligt ergens los ben ik bang.)
Het is nu al een flinke lijst maar heb er veel zin. Nog niet zoveel ervaring met het sleutelen aan auto's, des te meer aan 2 wiellige voertuigen dus dat moet wel lukken.
Zit nog wel met een dilemma. Ik wil eigenlijk voordat ik begin proberen te ontdekken of de motor nog in goede staat is. Ik verwacht niet veel problemen maar heb toch het idee dat ik sinds ik hem kocht wat vermogen heb ingeleverd. Ik ben een rustige rijder. Het beestje is al aardig op leeftijd (al valt het met de meeste die ik hier op het forum tegenkom wel mee) en heeft nu bijna 3 ton gereden. Iedereen hier in de beurt lacht me een beetje uit omdat ze allemaal in dikke nieuwe auto's rijden maar ik ben zeker zo blij met die van mij. Als hij er ooit mee kapt komt er gewoon weer net zo een. Wat kost het om bijv. een compressiemeting te doen en is dit een goed idee? Kleppen stellen is ook nog nooit gebeurd (rij op benzine). De optie om er gas in te leggen overweeg ik ook nog steeds maar ja er staat toch al 3 ton op. Ik rij er voldoende km's voor en sinds kort kan ik hier in het dorp gas tanken. Wegenbelasting is hier overigens gelijk voor LPG en benzine. Ben wel bang dat ie dan weer door gaat zakken. Iets wat met zwaardere veren aardig (en voordelig) opgelost is. Wat zijn de kosten in NL en kan ik zo'n installatie redelijk eenvoudig meenemen naar een volgende Volvo? G3 is geen noodzaak. (Als dat al kan bij een B230K blok).
Al met al een heel verhaal. Ik zal de komende tijd dus met regelmaat hier te vinden zijn voor tips en trucs en goede raad van jullie kant.
Hilsen fra Norge!!!
ps. Ben niet helemaal zeker in welke categorie dit hele verhaal thuis hoort....