Lucht brandstof verhouding meter ingebouwd
Lucht brandstof verhouding meter ingebouwd
Tijdens de vermogenstest een paar maanden geleden in Geldermalsen bleek dat mijn auto op benzine te arm stond afgesteld, op LPGi stond hij goed, weliswaar beide met de kickdown ingetrapt. Het resultaat was op benzine ca. 150-160 pk en op LPG ca. 190 pk, dit geldt voor een B230FT met pluspakket en een MBC op 0,7 bar.
Als resultaat wilde ik wel weten of mijn auto ook tijdens normaal rijgedrag te arm stond afgesteld, hij loopt niet zo mooi op benzine en de loambda sonde komt elke ca. 500 km in op LPG en niet op benzine.
Na wat zoeken en vragen bij automateriaal zaken heb ik besloten om zelf een AirFuelRatio meter te maken, deze wordt direct aangesloten op de Lambda sonde en meet de spanning. Volgens onderstaande lijst heb je dan de volgende situatie met lucht brandstofverhouding.
Als je googled op DIY AFR dan vind je onder andere de volgende 2 bouwschema's
http://www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html
http://www.redline.lt/magazine/spec-features/article/article/17/1/
LED 10 - 0.97V - 12.1:1 - Very Rich - (All LEDs on)
LED 9 - 0.88V - 12.7:1
LED 8 - 0.78V - 13.2:1
LED 7 - 0.69V - 13.8:1
LED 6 - 0.59V - 14.4:1
LED 5 - 0.49V - 14.9:1 - (Stoich- pretty close to 15:1, this is where NA motors should be at)
LED 4 - 0.39V - 15.4:1
LED 3 - 0.30V - 16.0:1
LED 2 - 0.20V - 16.5:1
LED 1 - 0.10V - 17.1:1 - Lean (The only LED on)
Ik was totaal ca. 20 euro kwijt aan onderdelen en een dik uur solderen verder had ik het volgende in mijn auto
Ik heb hem er een paar dagen in zitten en zie regelmatig de lampjes volledig uitgaan ook bij constant gasgeven. Gisteren heb ik een andere luchtmassa meter gemonteerd en hopelijk levert dat iets op we zullen zien
groet
Anno