Luchtslang smelt: opgelost, maar wel Scantech foutje
Luchtslang smelt: opgelost, maar wel Scantech foutje
De laatste dagen loopt mijn 940 wat onregelmatiger, vooral bij lagere toeren en als het koud is. Hij geeft bovendien minder vermogen. Even afgedaald in de machinekamer en het volgende ontdekt:
De luchtslang tussen luchtfilter en turbo is voor een stukje gesmolten direct achter de aanhechting van de carterventilatie (met verwarmingselement). Er zit dus een flink gat. Gevolg is valse lucht en natuurlijk valse metingen van de LMM. Dat verklaart dus de prestatievermindering en het hogere verbruik van afgelopen weken.
Vlak bij de smeltplek loopt een metalen buisje van het koelsysteem tegen de luchtslang, maar niet op die plek.
Die luchtslang vervangen is dus het probleem niet, maar wel de vraag: waardoor kan dat smelten. Zou de lucht van de carterventilatie te sterk worden verwarmd o.i.d? Of gebeurt dit gewoon door ouderdom?
En: heeft iemand nog zo'n slang liggen. of is dit standaard tientjeswerk bij de Brezan?
Meteen gezien dat de luchtfilterkast helemaal niet goed afsluit. Zit maar met een klemmetje dicht - de rest is afgesloten - en aan de achterzijde zit een dikke kier.
Grappig genoeg wil ik in dezelfde slang mijn HHO-ding monteren, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Kan dus nog wel met deze oude slang experimenteren en gewoon de HHO-ingang bij het gesmolten gat maken.
TOEVOEGING: ducktape eromen mee gereden. metalen buis geeft idd erg veel hitte. dat zou daar eigenlijk niet moeten lopen. ik heb niet het idee dat de ducktape helpt tegen het inhouden wat-ie doet.