Hoe kan ik de accu +kabel repareren?
Hoe kan ik de accu +kabel repareren?
Update 20-12-2009Ik heb de kabel uitgehaald en vervangen. Wat een werk. Ik vervang nog liever de distributieriem in de helft van de tijd. De kabel losmaken en vastzetten is een hel. Ik was er zeker 3 uur mee bezig.
Maar inhoudelijk... Aan de starter kant liet ik een oog persen en een kabel van 220 cm laten maken. Aan de nadere kant heb ik dit vastgeschroefd.[klem.jpg]
De reden van de ellende is goed te zien in de foto. Ik heb de hals open gezaagd en het is goed te zien dat de koper donker is. De schoen is kennelijk niet hard genoeg geperst en de koper ging niet vloeien. Waarschijnlijk omdat de te persen hals die dient als kabelschoenhals zo achterlijk dik is. Te stevig is ook niet goed, VOLVO!!!Zie exhibit 1 J[Kabelschoen plus.jpg]
############################
Bizaar maar waar...
Ik heb een probleem opgespoord met een oude draad; Accuspanning marges, ingediend door Baseman op Din, 2007/08/21.
Mijn accu laadt niet goed op. De aangeleverder spanning op de polen is 13,4v. Na het lezen van de draad heb ik gemeten op de dynamo; 14,3v. (Ik weet het, alternator, maar voor het gemak schrijf ik dynamo.) Dan ging ik meten op verschillende plekken op de +kabel om de spanningsval te meten. Bij de accupool was de gebogen hals net voor de accu pool heet! Even meten en ja hoor, daar viel over een paar cm bijna 1 volt weg.
Nu is de vraag, hoe kan ik dat eindstukje van de +kabel vervangen? De kabel is precies lang genoeg om bij de accu te komen dus als ik het eindstuk weg knip is de kabel te kort... Wie heeft dit bij de hand gehad?