Pech onderweg: "Ter leering" (t was geen "vermaeck")
31/10
2009Pech onderweg: "Ter leering" (t was geen "vermaeck")
Hallo mederollers,
vandaag pech onderweg gekregen. Reed lekker ver huis rond met mn 940 LPT / LPi met nieuwe distributieriem en koppakking. Opeens wegvallend vermogen, aanvankelijk dacht ik aan een falend benzine onderbreekrelais uit de LPi installatie. Toch vreemd, die storing was onlangs opgelost met een nieuw relais. Toch maar geprobeerd over te schakelen naar benzine. Nog steeds geen vermogen. Inmiddels zoveel snelheid verloren dat ik de alarmlichten maar heb aangezet en naar vluchtstrook ben uitgeweken. Lambda lampje is ook aangegaan en motor is afgeslagen. Opnieuw starten geen probleem, accu is dus nog OK. Stationairloop wil moeizaam, niet op alle cilinders en zodra het gaspedaal ingedrukt wordt slaat de motor af. Maasaklem maar losgemaakt om de ECU te resetten en weer geprobeerd. Na verloop van tijd afslaan en brandend lambda lampje. Shit, wat nu ?
Geen lid van de ANWB maar toch maar een paal opgezocht. Zag geen kans om zelf van de vluchtstrook af te komen dus wat moet je. Tijdens mijn tocht naar de paal, door het gras aan de goede kant van de vangrail, stopt een buschauffeur (naar "buitendienst") om me in te laten stappen en zet me een paar honderd meter verder af bij de paal. Erg sympathiek, kun je ook wel gebruiken op dergelijke momenten. ANWB gebel, lid geworden, er zou met een half uurtje iemand zijn. Teruggelopen, bij de auto aangekomen bleek er al iemand van RWS te zijn die ook al een bergingswagen had gebeld. Gelukkig voor mij kwam die van de ANWB het eerst (hoef je niet te betalen, zit bij de ANWB pechhulp in, die van RWS is voor eigen rekening/verzekering) en afgesleept naar parkeerplaats. Daar bleek uiteindelijk de slang van intercooler naar gasklephuis losgeschoten te zijn van het gasklephuis. Gevolg: Geen correct LMM signaal en dus niet willen lopen. Hoogstwaarschijnlijk is de slang losgemaakt/losgeschoten bij het vervangen van de koppakking. De monteur heeft het inlaatspruitstuk losgemaakt van de kop en in zn geheel naar de zijkant getrokken. De dikke slang is daarbij onder spanning komen te staan en eraf gewipt. Natuurlijk had de garage dit moeten controleren/zien maar het is er door geglipt. Zal ze bellen om het hen te melden zodat ze daar in het vervolg rekening mee houden.
Moraal van dit verhaal: Als je pech hebt, kijk in ieder geval even na of alle slangen op hun plaats zitten. Leg een grote schroevendraaier bij je gereedschapsset voor onderweg om slangklemmen aan te kunnen draaien.
Achteraf schaam ik me (bijna) omdat ik deze simpele storing niet zelf heb gezien en de ANWB heb gebeld. Zal wel aan de situatie hebben gelegen, op de vluchtstrook ziet het er allemaal wat minder positief uit :) Met mijn ervaring kan iemand anders in een dergelijke situatie misschien zijn/haar voordeel doen en zichzelf snel en zonder hulp van anderen, redden.
Anyway, ik ben weer een ervaring rijker en ben ANWB lid tot eind 2010. Ontvang ik ook de Kampioen (Joepie !!)