Distributieriem vervangen op sleuteldag
Distributieriem vervangen op sleuteldag
Hoi,
Op de komende sleuteldag in Ameide wil ik mijn distributieriem gaan vervangen. Die zit er al te lang op.
Het betreft een 940 D 24 TIC motor uit '95 445Dkm op de teller.
Het is de eerste keer dat ik het ga doen dus ik zoek wat feedback. Ik heb begrepen dat ik de distributieriem en spanrol het beste tegelijkertijd kan vervangen. Die bestelling plaats ik natuurlijk bij de gastgarage.
Als voorbereiding heb ik mezelf aardig ingelezen. Bijv hier http://www.volvo700vereniging.nl.http-lb... en http://www.volvo700vereniging.nl.http-lb...
Die neem ik uitgeprint mee.
Eén ding waar ik nog mee zit is het benodigde gereedschap. Ik heb reeds de Timentool voor Diesel motoren. Maar bij het terugplaatsen van de riem wordt gesproken over
Blokkeer de krukas weer met Timen’s Tool (of op de vertanding van het vliegwiel) en draai de bout van de krukaspoelie vast met het voorgeschreven moment. (stap1 = 60 Nm; stap2 = 60 graden doordraaien (= van 12.00 naar 14.00 uur). Dit komt neer op ongeveer 120 Nm).
Met welk stuk gereedschap doe ik dit?
Ik lees in de stukken dat het raadzaam is om dit met iemand te doen die reeds ervaring heeft. Heeft toevallig één van de aanwezige sleutelaars reeds ervaring met het vervangen van de DB en zou die genegen zijn om mij te voorzien van wat praktische tips?
Groet van Manfred met koudwatervrees.