Einde van de 740 - Wachten op de 940
10/09
2009Einde van de 740 - Wachten op de 940
Vorige week belde de Volvo dealer (waar ie al 22 jaar in onderhoud was en altijd naar tevredenheid), dat de lijst reparaties de waarde van onze geliefde 740 ver overtroffen (en ook de taxatiewaarde van recent).
Tik in de distributieriem, versleten koppeling, vastzittende remmen en twee gaten in de bodem (ja ze kunnen roesten uit 1987) was ons ook een beetje te gortig. Immers vrouw en kinders moeten er ten allen tijde veilig mee de weg op kunnen. En een beetje klussen aan alles dan de (harde) techniek is heel leuk, maar dit ging mijn capaciteiten te boven.
Kortom, omdanks de leren bekleding, de witte achter-, zij en voorknippers etc etc, was er toch een einde gekomen aan het leven van de 740 bij ons. Hij staat nu nog even in afwachting van zijn verdere lot bij mijn ouders.
Dus op zoek naar een nieuwer broertje, een 940. Ik heb er een paar gezien die binnen ons bescheiden budget vielen, maar steeds gebrekkige of onduidelijke onderhoud. Na vele verhalen op dit forum gelezen te hebben, weet ik dat helder onderhoud ernstig belangrijk is. En een APK is geen teken van goed onderhoud, alleen een soort van momentopname. Hoewel veel advertenties van tegenwoordig foto's hebben, lijken die soms toch wel gephotoshopt als je er echt naast staat.
Na een uitgebreide zoektocht vanmorgen maar eens Mulder in Wijk bij Duurstede gebeld. Of ie nog wat had qua specs en budget. Het bleek dat hij net klaar was met een 940 Polar estate 2.3 LPT uit 1998 (automaat) en after market airco waar hij o.a. koppakking en radiator had gewisseld. Verdere staat was prima volgens hem. Na een proefrit en het rustig zelf bekijken van alle bekende 940 punten van de diverse lijstjes, snel de knoop doorgehakt en de 940 gekocht.
De 19de wordt ie afgeleverd (dan kunnen we pas), met een kleine beurt en verse APK. Er blijven dan nog wat kleine zaken over die ik zelf daarna nog een keertje wil doen (deurrubber, elektrische antenne inbouwen, leren interieur inbouwen etc etc), maar daarvoor heb ik dan rustig de tijd.
De leuke onderdelen van de oude 740 zoals snowcap, motor verlichting, achterruitenwisser 960 etc ga ik kort daarna overzetten en dan gaat de oude 740 naar de sloop of een liefhebber (meld je gerust). Ik zal wat foto's van de twee maken (of eigenlijk drie als ik de V50 mee mag tellen) voor het vervolgverhaal.