Doorrijden met investeren of verkopen?
Doorrijden met investeren of verkopen?
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, en wel om de reden dat ik sinds een maand de trotse eigenaar ben van een 940 uit 11/95.
Ik had de auto gekocht voor de vakantie, en heb er de afgelopen maand (5000km verder) dan ook heel erg veel plezier van gehad. Het is zelfs zo dat dingen die het eerst niet deden het weer zijn gaan doen :). Ik dacht laat ik hem verkopen na de vakantie, maar ben eigenlijk verliefd geworden op de schuit. Echter los van de emotie vroeg ik me af of het verstandig is nog door te rijden met de auto, en daar hebben jullie vast wel ervaring mee. Een vriend van mij heeft veel aan de auto gesleuteld (werkt in de autogarage) toen hij nog van de vorige eigenaar was en verklaarde mij gek dat ik er nog in wilde investeren, maar goed hij werkt dan ook in een Kia-garage.....Toen ik naar een LPG inbouwer ging in de Bilt, zei die juist dat de auto 'net ingereden' was en nog wel hetzelfde aantal kilometers kon rijden, echter natuurlijk zonder te vertellen welke problemen er zouden kunnen komen....iedereen heeft zo zijn belangen.
Het betreft een 940 2.3t lpt met inmiddels 410.000 op de teller, met een Vialle LPi G2 installatie. De kleppen zijn een half jaar geleden gecheckt, evenals de remmen, banden vervangen, uitlaat vervangen. Kwam door de APK met het vervangen van een lampje.
De enige punten die mij twijfel opleveren om te investeren en hem de komende 4 ton op te rijden zijn:
- Er zit G2 in, ombouw naar G3 rij je er in 2 jaar uit. Uitgaande van alleen de Vialle computer vervangen twv 700eu incl arbeid en btw.
- Hij heeft op 5000km 5L olie (ververst dus) en 3L koelvloeistof verbruikt. Dit lijkt op een koppakking die er binnenkort mee gaat stoppen
- Hij start koud traag en warm snel, dit lijkt (icm gaslucht onder de kap) mij een lekkende injector. Met alleen benzine rijden is ie ook koud in 1x gestart binnen 5sec.
- Er zit lekkage aan de voorkant van het blok, dit zal een kapotte krukaskeerring zijn.
- Het lampje van de Lambda-sonde brandt. Uit laten lezen: deellast en te arm. Ik kom er, na raadpleging van de volvo garage, niet uit of dit te maken heeft met valse lucht binnen het LPG systeem of een lekkende injector. Na reset een tank benzine gereden (geen probleem) en daarna weer gas (lampje weer aan). Op zich is dit ramp toch?
ik ben gaan twijfelen aan het verkopen omdat ik deze investeringen eigenlijk bijna nog wel wil doen aangezien de binnenkant en buitenkant eigenlijk 100% goed zijn. Alleen de G3 en het blok zelf zijn dus aandachtspunten.
Ik heb de auto particulier voor een scherp bedrag gekocht en dat weegt voor mij mee er nog in te investeren zodat er nog vele kilometers mee te rijden.
Ik ben benieuwd wat jullie denken, of nog tips hebben voor lagere investeringskosten.
Bedankt, Elias