Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van henk 940LPT/Nieuwe Vialle LPi knop [update, finished]

Nieuwe Vialle LPi knop [update, finished]

30/08

2009

Nieuwe Vialle LPi knop [update, finished]

- Ingediend door henk 940LPT , op 30 aug 2009 - 16 Reacties -

Allen,

hierbij een kort verslag van een projectje wat ik jullie niet wilde onthouden. Wie weet doet iemand inspiratie op :)

Het vierkante "LPG-GPL" knopje van mijn Vialle LPi installatie werkt niet naar behoren: De rode LED die aangeeft dat je op benzine rijdt brandt niet. Heb m doorgemeten en de LED blijkt defect te zijn. De aansturing is wel OK, andere LED's branden er wel op. Een nieuwe knop schijnt 75 euro excl. BTW te moeten kosten wat ik gewoon te veel vind voor een 2 kleurig LED'je, een simpel drukschakelaartje, een paar kabeltjes en een stekkertje. Nog even overwogen een Volvo tuimelschakelaar te nemen en deze voor het overschakelen te gebruiken. De LED's kunnen dan onderin de tellerunit, onder de temperatuurmeter. Dit leek me teveel gedoe met de tellerunit (gelijmde delen losmaken, aanpassen en weer opnieuw lijmen waarvoor de unit zelf open zou moeten) en heb hier dus vanaf gezien. 

Later een beter idee gekregen, waar ik nu dus verslag van doe. Ik heb met dank aan Bas(eman) een timer-relais voor de spiegel- en achterruitverwarming gevonden. Dit is een schakelaar die in het dashboard met een tuimelende schakelaar (veert terug als je 'm loslaat) en met 2 oranje "lampjes" erin. Het nummer van de schakelaar is 1362343. Die lampjes zouden geschikt zijn voor het aangeven van rijden op benzine danwel LPG, de tuimel-schakelfuntie voor het overschakelen. Aangezien de "lampglaasjes" oranje zijn lukt het niet om met rood en groen te werken. 

Eerst heb ik gekeken hoe het originele knopje nu precies aangesloten zit op de LPi computer (LPE). Er lopen 4 draadjes naar het knopje, met als omschrijving "LED groen", "LED rood", "keuzeschakelaar" en "massa". Omschrijvingen komen uit dit schema. Het blijkt dat de rode en groene LED parallel zijn aangesloten alleen wel met omgedraaide polariteit. Simpel gezegd is de + van de rode LED verbonden met de - groene LED en het draadje "LED rood". De - van de rode LED is verbonden met de + van de groene LED en het draadje "LED groen". Een LED brandt als de stroom van de + naar de - loopt en spert (blokkeert) de stroom in de andere richting. Als de draad "LED rood" in de LPE met de + wordt verbonden gaat de rode LED dus branden en de groene LED blokkeert. De stroom loopt door de rode LED en loopt terug via het draadje "LED groen" naar de -. Om de groene LED te laten branden worden + en - op de draadjes omgedraaid in de LPE. De beide LED's krijgen 2 V spanning uit de LPE en branden op een stroom van ongeveer 5-6 mA. Het knopje is een simpel drukcontactje wat verbinding maakt tussen "keuzeschakelaar" en "massa" als je m indrukt.

Om dit onder te brengen in de originele schakelaar heb ik deze open gemaakt. De originele LED's (beide oranje) die in de schakelaar zitten en aangeven dat de verwarming werkt bleken ook op 2 V te branden maar op 10 mA. Ik heb ze op 5 mA geprobeerd maar het verschil in helderheid was duidelijk zichtbaar. Hierbij is één van de LED's overleden, ik moest dus sowieso nieuwe hebben. Bij een elektronicazaak 2 nieuwe oranje 3mm LED's gehaald. Deze bleken bij testen in de zaak al flink helder te branden op 5 mA. Ik heb vervolgens alle componenten van de print gedesoldeerd. De LED's vervangen en "omgedraaid parallel" aangesloten ipv "parallel" zodat het aansluiten overeenkomt met de originele LPG-GPL knop. 2 draadjes over de print getrokken om de LED's te verbinden met de pennen achter op de schakelaar waar de stekker op komt. Voor drukschakelaartje hoefde ik maar één draadje te gebruiken, voor de rest kon ik een bestaande koperbaan op de print gebruiken. Hiermee was dit het resultaat:

interieur

Natuurlijk moet er ook een passend symbool boven staan. Ik heb hiervoor het oude plaatje met een spiegel en achterruit verwijderd (zat gelijmd) en de afbeelding eraf gekrabt met een scherp mes. Om het kunststof plaatje weer netjes doorzichtig te krijgen geschuurd met waterproof schuurpapier. Als tekst heb ik voor "E95/LPG" gekozen omdat dat 2 groepen van 3 letters zijn en de boel mooi in het midden staat. Als lettertype een Volvo lookalike lettertype (Neo Sans) gebruikt wat voor die letters behoorlijk overeenkomt. Dit had ik eerder als eens gevonden. Ik heb in Word een zwart tekstvak gemaakt met daarin de genoemde tekst in wit. Dit op een zelfklevende, doorzichtige folie geprint. Helaas is het zwart niet diepzwart geworden maar het ziet er wel goed uit. Daarbovenop nog een laagje met harde, slijtvastere, doorzichtige folie geplakt ter bescherming. Door deze constructie zou de tekst ook verlicht moeten zijn in het donker. Het plaatje weer teruggeplakt in de behuizing met dit als resultaat:

exterieur

Wat ik nu nog moet doen is de stekker aan de acherkant voorzien van kabels en het andere eind van de kabels met een stekker die op de LPi installatie past. Dat lukt me op zondagmiddag niet (winkels dicht) dus die vorderingen volgen nog. Post in ieder geval een plaatje van in het donker als de boel erin zit.

 

UPDATE

Immiddels is de nieuwe schakelaar ingebouwd en werkt hij naar tevredenheid. Hierbij nog een korte uitleg met een paar foto's.

Het was even wachten op de juiste Volvo stekkertjes voor in het plastic stekkerdeel achterop de schakelaar. Bestelnummer is 979001 en kosten ca 80 cent per stuk. Toen deze binnen waren heb ik de kabel voorzien van de juiste stekkers. De zwarte achterop de schakelaar, de witte past weer op de stekker van de Vialle kabelboom. Ik kan de oude schakelaar dus snel terugplaatsen door deze schakelaar bij de stekker los te maken en de oude knop er weer in te drukken. Dit was het resultaat:

schakelaar incl. kabel

Bij het inbouwen de schakelaar voor spiegel- en achterruitverwarming teruggezet op de plaats waar deze volgens het boekje hoort: Meteen rechts naast het contactslot. Mij nieuwe LPG schakelaar rechts van de verwarmingsschakelaar. In daglicht ziet het er als volgt uit:

ingebouwd @day

In het donker ziet het er zo uit:

schakelaar @night

De kleur van de LED's die ik heb moeten vervangen komt vrijwel overeen met die van de spiegel- en achterruitverwarming (indien ingeschakeld). Wellicht helpt het oranje "glaasje" in de schakelaar ook mee :)

Voor diegenen die het ook willen doen: laat het uitprinten van de tekst (witte letters op zwarte achtergrond) doen bij een repro bedrijf. Die kunnen het zwart zwarter maken dan thuis lukt met de laserprinter. Ik heb het met een laserprinter gedaan, het licht schijnt ook door het "zwarte" heen. Verder zou ik er geen gladde folie overheen plakken. Zo vaak zit je niet met je vingers tegen de tekst aan. Denk dat zonder die beschermingsfolie de letters toch wat feller uitkomen.

 

 

 

  • blog van henk 940LPT
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

henk 940LPT
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.