(her)introductie en een technische vraag
(her)introductie en een technische vraag
Een aantal jaren geleden was ik reeds af en toe op dit forum te vinden. Echter, nadat ik mijn 940 sedan enkele seconden na de turbolack (ebc, chips, de hele reutemeteut) vol oversturend tegen een hunebed plantte was voor mij de lol er even af (van de achterwielaandrijvers dan). Na een jaar of drie in een 850 rondgestuurd te hebben werd de drang naar een echte volvo te groot en heb ik een 945 op de kop getikt. Compleet met alle luxes, LPI vialle en 290kkm. Tweede eigenaar, beetje ‘goor’ maar technisch ok. Ik heb hem het eerste weekend dat ik hem had even grondig onder handen genomen en het inlaattraject, olieafscheider, injectoren etc etc gereinigd en gecontroleerd. Bougies, kabels verdelerkap etc vervangen en hij loopt weer als een zonnetje, althans. Ik ‘merk’ nog iets tijdens het accelereren waarvan ik een vermoeden heb wat het is, maar ik er nog niet helemaal uit ben. Het voelt een beetje alsof één van de cilinders af en toe bij deellast, dwz rustige acceleratie, een slag mist. Net een beetje alsof er hele oude bougies inzitten. Wat dus niet kan want die zijn nieuw. Evenals de kabels. Compressie is goed, kleur van de bougies ook, luchtfilter ook, llm en lambdazone ook (tenminste, dat concludeer ik uit het feit dat als ik de llm-stekker lostrek het lambdalampje na enkele seconden begint te branden en de motor hier duidelijk op reageert. Hetzelfde geld voor het onderbreken van het lambda signaal.
Goed, heel licht schokken tijdens deellast acceleratie, 100% zeker uit de motor, op benzine en op gas, maar op gas duidelijker.
Als ik bovenstaand zelf zo lees denk ik voor 90% dat het in de ontsteking zit (misschien toch een kapotte bougie ondanks dat ze nieuw zijn?). Maar misschien dat iemand een helder alternatief idee heeft ?
Groeten Lars.