Is het slim om er nu nog een nieuwe G3 installatie in te stoppen?
Is het slim om er nu nog een nieuwe G3 installatie in te stoppen?
Hallo Allemaal,
Ben sinds kort de eigenaar van een mooie blackberry pearl lpt uit 1998 met 280.000 km, er moest een andere komen na het onfortuinlijke ongeval waarbij de rode lpt sports edition (fotootje rechtsboven, maar er komt een nieuw fotootje) total loss was, Toch leuk om te merken dat ik geeneens naar een andere auto heb getaald. Dat komt hoofdzakelijk omdat je via dit forum en bij de sleuteldagen veel kennis over de 940 opdoet waardoor je beter weet wat je koopt. De auto rijdt als nieuw en alles voelt gewoon strak aan. Bijna geen blow-by uit de olievuldop en de auto is dealeronderhouden sinds 2003. Ik heb de onderhoudshistorie kunnen achterhalen. Nadeel is dat de auto op benzine rijdt en ik vijf fijne jaren gewend was aan lpg bij de pomp. Jullie raden het al; iedere keer krijg ik kramp in mijn portemonnee als ik 70 liter euro 98 moet aftikken. (jawel, er zit alweer een mbc in).
Ik heb zelf kunnen bedenken dat het slim is om de compressie te laten meten om enigzins grip te krijgen op de inwendige staat van de motor. Verder wil ik de dikte van de klepstelplaatjes checken en de klepspeling optimaliseren. (Misschien onnodig omdat de auto nooit op gas heeft gereden) Als dat allemaal in orde is kan ik volgens mij met een redelijk gerust hart 2000 euri's uitgeven aan een nieuwe G3. Dat heb ik er binnen twee jaar weer uit.
Heeft er iemand verder nog tips? Weet iemand een lokatie in de buurt van Haarlem waar je de compressie kunt laten meten? (Geen idee hoe ze dat doen trouwens, via de bougie-opening?)
Met groet,
Ad van Houdt