Problemen met automaat bij 3+OD Hulp Gevraagd - Verholpen???
Problemen met automaat bij 3+OD Hulp Gevraagd - Verholpen???
Vanmorgen ineens opgemerkt, toerenteller die in de 4de versnelling (overdrive) automaat rond de 2500 toeren blijft hangen. DWZ met gas geven heel traag omhoog in de toeren klimmen terwijl de motor duidelijk meer toeren gaat maken. En ook bij gas loslaten heel langzaam terug valt in toeren terwijl motor duidelijk minder toeren maakt.
Bij terug schakelen naar 3de versnelling werkt het geheel weer wel goed. Gas geven dan reageert de toerenteller prima totdat er weer doorgeschakeld wordt. Dan weer probleem zoals omschreven. Bij stilstaan en in neutraal dan reageert de toerenteller zoals het hoort.
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken. Heb al aardig door het forum zitten spitten, maar dit nog niet tegen gekomen.
Vanochtend 75 km zonder problemen afgelegd zonder bovenstaand verschijnsel.
Helaas op de terugweg vanmiddag na ongeveer 60 km begon de automaat vreemd te doen. Dus er is toch echt iets aan de hand. Temperatuur buiten was 27 graden vanochtend 13 graden koeler.... misschien van belang.
Ik zal proberen zo precies mogelijk te omschrijven wat er voor viel. Bij rustig rijden met een snelheid van 120 km/u en 2500 toeren shoot het toerental ineens omhoog naar 2700/2800 toeren. Zonder dat ik extra gas gaf. Snelheid veranderde niet. Daar bleef het toerental op hangen. Op het moment dat ik een dot gas gaf biel het toerental terug naar 2500 en nam daarna weer toe met toenemende snelheid. Als ik daarna het gas weer los laat en de snelheid vast houd, dan zakt het toerental 2700/2800 toeren met een iets hogere snelheid. Daarna hetzelfde, neemt het toerental weer toe met 200/300 toeren zonder gas bij te geven.
Dit vind alleen plaats wanneer OD is ingeschakeld. Dus moet het een probleem zijn met de OD. Zoald al gemeld is zouden de riemen van de OD kunnen slippen. Behoort hetgeen dat ik hierboven omschreven heb ook tot dat probleem of is het iets anders?
Als er een eenduidige oplossing voor is, zonder direct met de auto naar de garage te moeten. Mocht dit ook zelf te doen zijn, dan hoor ik graag andermans ervaringen hierover. Ook als iemand een idee zou kunnen hebben wat voor kosten dit met zich meebrengt. Ik hoop dat er iemand is die hier een helder antwoord op heeft.
Update 11 augustus. Afgelopen weekend eens de kickdown kabel bekeken en die bleek los te zitten. Nu heb ik gisteren 125 km gereden zonder problemen. Temperatuur was wel wat lager dan vorige week, maar verschijnsel zoals eerder omschreven bleef uit. Komende vrijdag automaat flushen, dan weet ik in ieder geval dat de ATF olie geheel schoon is. Anders is het wachten op hogere temperaturen......